intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Nghiên cứu và đào tạo công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển

Chia sẻ: Trần Dự Trữ | Ngày: | Loại File: DOC | Số trang:99

152
lượt xem
23
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Mời các bạn cùng tham khảo nội dung tài liệu "Nghiên cứu và đào tạo công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển" dưới đây để nắm bắt được những nội dung về đào tạo công tác xã hội ở Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn, ngành đào tạo đáp ứng nhu cầu xã hội, những bước ngoặt trong lịch sử phát triển ngành Công tác xã hội tại Mỹ,... với các bạn đang học chuyên ngành Giáo dục thì đây là tài liệu tham khảo hữu ích.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Nghiên cứu và đào tạo công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển

  1. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- PHÁT BIỂU KHAI MẠC CỦA HIỆU TRƯỞNG TRƯỜNG ĐHKHXH&NV, ĐHQGHN Tại Hội thảo khoa học “Nghiên cứu và đào tạo Công tác Xã hội  trong quá trình hội nhập và phát triển” Kính thưa GS.TSKH. Vũ Minh Giang, Phó Giám đốc ĐHQGHN. Kính thưa GS.TS. Alice M. Hinces, Hiệu trưởng Trường Công tác Xã hội   San Jose, Bang Caliornia (Hoa Kỳ). Kính thưa các nhà khoa học Việt Nam và Quốc tế. Thưa anh, chị em đồng nghiệp và các bạn. Công tác xã hội (Social Work) là những hoạt động có ý nghĩa to lớn trong  mỗi quốc gia dân tộc và là một trong những lĩnh vực thu hút được sự  quan tâm   của các cấp các ngành, đặc biệt là của các nhà khoa học trong nước và quốc tế.  Công tác xã hội (CTXH) đã và đang đóng vai trò quan trọng đối với sự  bình   đẳng và tiến bộ của cả nhân loại. Qua hơn một thế kỷ hình thành và phát triển, với tư cách là một khoa học,  một nghề  nghiệp, CTXH đã từng bước hoàn thiện hệ  thống lý thuyết về  con  người, xây dựng các phương pháp khoa học, thực hành các kỹ năng nghề nghiệp  góp phần giải quyết các vấn đề xã hội liên quan đến đời sống của từng cá nhân,  nhóm  và cộng đồng yếu thế. CTXH đã và đang góp phần thúc đẩy sự thay đổi xã  hội theo hướng trao quyền và giải phóng con người, làm “thức dậy” tiềm năng  của chính họ. Chính vì vậy, CTXH đang ngày càng tập hợp được đông đảo các nhà   nghiên cứu, các nhà khoa học góp sức xây dựng và phát triển ngành nghề CTXH   đáp  ứng những nhu cầu cấp bách trong đời sống con người, đặc biệt là những   nhóm người đang có nguy cơ bị tổn thương. 1
  2. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Xuất phát từ  ý nghĩa to lớn đó, hôm nay, Trường Đại học Khoa học Xã  hội và Nhân văn, Đại học Quốc gia Hà Nội phối hợp với Trường Công tác Xã  hội San Jose Bang Caliornia (Hoa Kỳ) tổ chức Hội thảo khoa h ọc  “Nghiên cứu  và đào tạo Công tác Xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển”  nhằm  chia sẻ  kinh nghiệm trong việc xây dựng ngành CTXH tại Trường Đại học   Khoa học Xã hội và Nhân văn nói riêng và trong hệ thống đại học ở Việt Nam  nói chung. Tại Hội thảo này, các bài viết của các cán bộ  nghiên cứu, của các nhà  khoa học Việt Nam, đặc biệt là của các giáo sư đến từ Trường CTXH San Jose,   bang Caliornia (Hoa Kỳ) sẽ là những đóng góp mới vào hoạt động nghiên cứu  và đào tạo CTXH tại Trường ĐH KHXH&NV và tại các Trường Đại học  ở  Việt Nam trong giai đoạn hiện nay. Kính thưa các quý vị đại biểu, các nhà khoa học. Hoạt động nghiên cứu và đào tạo ngành, nghề  CTXH đã và đang phát  triển mạnh ở Việt Nam. Xác định rõ vị thế của một trung tâm đào tạo và nghiên   cứu khoa học cơ bản đầu ngành, Trường ĐHKHXH&NV, ĐHQGHN đã và đang  huy động mọi nguồn lực để  xây dựng và phát triển các ngành học, trong đó có  ngành CTXH từ  bậc đại học đến sau đại học phục vụ  nhu cầu và đòi hỏi của   thực tiễn ở Việt Nam trong quá trình hội nhập và phát triển thời kỳ CNH, HĐH   đất nước. Chúng tôi hy vọng, thông qua Hội thảo này, Nhà trường sẽ nhận được sự  giúp đỡ quý báu của các nhà khoa học trong và ngoài nước về kinh nghiệm xây  dựng chương trình đào tạo, các lý thuyết và hướng nghiên cứu mới về  CTXH,   về  quy trình đào tạo nhằm tiếp tục hoàn thiện và đổi mới công tác đào tạo  CTXH với tư  cách là trung tâm đổi mới trong đào tạo, nghiên cứu và hợp tác   quốc tế. 2
  3. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kính thưa toàn thể quý vị. Nhân dịp Hội thảo quan trọng này, cho phép chúng tôi, Lãnh đạo Nhà   trường xin chân thành cảm  ơn những tình cảm tốt đẹp mà các tổ  chức, đoàn  thể,   các   cá   nhân   trong   nước   và   bạn   bè   quốc   tế   đã   dành   cho   Trường   ĐH   KHXH&NV trong suốt những năm qua. Sự  có mặt của đông đảo các vị  khách  quý, các nhà quản lý, các nhà khoa học tại Hội thảo này chính là sự  cổ  vũ lớn  đối với chúng tôi trong sự  nghiệp nghiên cứu, đào tạo nói chung và trong sự  nghiệp xây dựng, phát triển ngành nghề CTXH tại Trường ĐH KHXH&NV nói  riêng. Xin kính chúc sức khoẻ các vị khách quý, các vị đại biểu có mặt tại đây. Chúc Hội thảo thành tốt đẹp Xin trân trọng cảm ơn. 3
  4. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SCHOOL OF SOCIAL WORK: OVERVIEW Alice M. Hines, MSW, Ph.D.   Professor and Director,  School of Social Work,  San Jose State University Where and Who is San Jose State University? San   José   State   University   (SJSU)   is   a   comprehensive   public   university  located in the center of San José and in the heart of Silicon Valley, a world center  of technology. SJSU is the oldest public institution of higher education on the  United States of America’s west coast.   Established in 1857, we are celebrating  our 151st  year.   San José is a major metropolitan city with a culturally diverse  population   that   includes   Latinos,   African  Americans,   Asian  Americans,   Native  Americans, and other ethnic groups. The University’s seven colleges ­­ Applied  Sciences and Arts, Business, Education, Engineering, Humanities and the Arts,  4
  5. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Science,   Social   Sciences   ­­   enroll   approximately   32,000   students   in   programs  designed to meet the needs of an increasingly diverse and complex society. We  emphasize   quality   teaching   and   scholarship;   full­time   professors   teach  introductory   as   well   as   advanced   courses,   and   conduct   research   within   our  respective disciplines. The   School   of   Social   Work   is   located   within   the   College   of   Applied  Sciences   and   Arts   (CASA).     CASA   is   composed   of   four   schools   and   six  departments. In addition to the School of Social Work, it includes the schools of  Nursing,   Library   &   Information   Sciences,   and   Journalism   &   Mass  Communications.   Its   departments   include   Health   Science,   Justice   Studies,  Occupational Therapy, Nutrition and Food Science, Recreation & Leisure Studies  and Hospitality Management, and Kinesiology. In addition, CASA is home to a  gerontology program, the Division of Health Professions, and military science. The Mission of the School of Social Work The BASW and MSW programs were originally created to prepare social  workers for work with and on behalf of Spanish speaking populations. The origins  of the School were rooted in advocacy and, although its mission, philosophy and  objectives   were   considered   revolutionary   in   1971,   the   School   was   powerfully  supported   during   its   formative   years   by   both   the   Chicano   community   and   the  California   Legislature.   In   these   early   years,   the   program   maintained   a   strong  emphasis   on   macro   practice.   In   response   to   the   needs   of   the   professional  community, additional direct practice content was integrated into the structure and  content of the curriculum during late 1970s and early 1980s. The emphasis on  social justice, concern for oppressed groups, and community practice has been  consistently   maintained.   In   1989,   in   recognition   of   growing   numbers   of  immigrants in California from Southeast Asia and other parts of the world, the  5
  6. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- mission was expanded to include a focus on other minorities, and women. In 1997  this expansion was formalized with the adoption of a transcultural perspective. In  2005 our commitment to this perspective was affirmed and extended.  The School of Social Work is committed to social justice and to addressing  the   changing   needs   of   diverse   communities   through   education,   research,   and  service.   In   the   spirit   of   honoring   our   roots   while   responding   to   evolving  community needs, the faculty, with participation from community members and  students, refined the School’s preamble and mission in 2005 as follows:  The   School   of   Social   Work   at   San   José   State   University   is  committed   to   using   and   promoting   a   transcultural   perspective.     This  transcultural perspective informs the curriculum and promotes advocating  for social justice, honoring the strengths of diverse cultures, and enhancing  the well being of individuals and communities.  The   mission   of   the   School   of   Social   Work   at   San   José   State  University is to prepare social workers for effective, ethical social work  practice from a transcultural perspective with Latinos, Asian and Pacific  Islanders, African Americans and those individuals, families, groups, and  communities who are disenfranchised, oppressed, or marginalized.   In the  service   of   this   mission,   we   are   active   in   scholarship   and   professional  leadership endeavors that advance a transcultural perspective in social work  and promote social justice.   The Goals of Our School There are five goals of the BASW and MSW social work programs. These are listed below in relationship to both the program mission and the purposes of social work education. 6
  7. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Table 1: Linkage between goals, mission, and purposes of social work education School   of   Social    Purposes of SW  SJSU School of Social Work Goals Work Mission Education The   Mission   of   the  1. Prepare  1. To   prepare   social   workers   for  School   of   Social  competent and  ethical social work and use of the  Work   at   San   José  effective  transcultural   perspective   with  State   University  is   to  professionals diverse,   disenfranchised,  prepare   social  oppressed   and   marginalized  workers  for  effective,  populations. ethical   social   work  2a   (BASW)   To   prepare   social  practice   from   a  workers for  transcultural  effective generalist practice from  perspective   with  a   transcultural   perspective   with  Latinos,   Asian   and  individuals   across   the   lifespan,  Pacific   Islanders,  and   with   families,   groups,  African   Americans  organizations and communities. and those individuals,  2b (MSW) To prepare social workers  families,   groups,   and  for  communities   who   are  advanced   practice   from   a  disenfranchised,  transcultural   multi­systems  oppressed,   or  perspective   with   individuals  marginalized.   across   the   lifespan,   and   with  families,   groups,   organizations  and communities. 3. To   prepare   social   workers   for  leadership   in   advocating   positive  change   and   innovation   in   social  7
  8. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- work   policies,   programs   and  practices to enhance social justice  and the well being of individuals,  families and communities.  4. To prepare social workers for critical inquiry in the service of the above goals. In   the   service   of   this  2. Develop  5. To   contribute   to   social   work  mission, we are active  social   work  through   professional   leadership  in   scholarship   and  knowledge and   scholarship   that   advances  professional  3. Provide  social   work   knowledge,   practice  leadership   endeavors  leadership   in  and values. that   advance   a  the  transcultural  development  perspective   in   social  of   social  work   and   promote  service  social justice. delivery  systems Each of the five goals operationalizes key elements of our mission. The first four  program  goals  and corresponding  objectives   are   realized  primarily  through  the  curriculum.   The   first   goal   focuses   on   broad   overarching   principals   in   practice  including ethics and the ability to work with diverse populations. This first goal  also   incorporates   a   key   element   of   our   mission   that   we   have   adopted   as   a  framework   for   working   with   diverse   populations   and   communities:   our  transcultural   perspective.   The   second   goal   speaks   to   educating   social   work  students for effective practice at multiple systems levels and across the lifespan. In  the  BASW  program, our goal is  to prepare  social workers  for basic generalist  8
  9. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- practice;   in   the   MSW   program,   our   goal   is   to   prepare   students   for   advanced  practice   from   a   multi­systems   perspective.   Our   third   and   forth   goals   are   also  necessary components of effective practice. Specifically, our third goal speaks to  the importance of preparing social workers who are able to serve as leaders within  their agencies, their communities, and in the larger policy context and our forth  goal speaks to preparing social workers for critical thinking and inquiry skills.  These third and forth goals are central to ensuring and advancing service quality  and facilitating change on organizational and community levels. The   fifth   program   goal­­   contributing   to   social   work   through   professional  leadership and scholarship­­is advanced primarily through faculty scholarship and  service.  Consistent with the history and mission of our School, faculty members  are actively involved with a wide range of professional and service activities that  both   contribute   to   the   profession   and   inform   our   curriculum.   Faculty   research  interests and service reflect our transcultural perspective and our commitment to  advancing the knowledge base and quality of practice in the social work field.  The Administrative Structure of the School of Social Work The School is headed by a Director who is elected by the faculty for a four­ year term. The Director reports directly to the CASA Dean. As may be seen from  the School’s organizational chart (Figure 1), the administration of the School is the  ultimate   responsibility   of   the   Director.   However,   shared   governance   and  participatory decision making are important features of the School’s operations. School Director.   Executive and administrative oversight of the School of Social  Work is vested in the School’s Director.  The Director is responsible for personnel  administration   and   management,   curricular   and   instructional   matters,   faculty  affairs,   student   affairs,   and   budgetary   and   fiscal   management.   In   essence,   the  Director is responsible for the educational and administrative  leadership of the  9
  10. Nghiên cứu và Đào tạo Công tác xã hội trong quá trình hội nhập và phát triển -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- School,   the   allocation   of   resources,   and   strategic   planning   and   program  development.   The Director is also the School’s primary link with the College, the  University,   and   the   broader   community.   The   Director   carries   out   her  responsibilities   and   duties   in   collaboration   with   other   School   administrators,  faculty, professional support staff, and other pertinent School constituents. The  Director   has   established   an   administrative   team   (see   Executive   Committee)   to  provide counsel on program issues. BASW Program Coordinator.   The BASW Program Coordinator is appointed by  the Director of the School with approval of the faculty for a minimum of two years  and is a full­time tenured faculty member who reports directly to the School’s  Director.  The BASW Program Coordinator is responsible for the day­to­day  10
  11. Figure 1. School of Social Work Organizational Chart School of Social Work  Director MSW Program  BASW Program  Field Education  Coordinator Coordinator Program Director Research Center  Head  Director Administrative  Analyst IV­E & MHIP  PPSC Program  MSW Program  BASW Field  Program  Coordinator Admissions  Coordinator Coordinators Director School of Social  IV­E & MHIP  Admissions  Field Education  Work Staff Program  Administrative  Program  Administrative  Assistant Administrative  Analysts Assistant 11
  12. direction   of   the   BASW   program.     Her   responsibilities   include   curricular   and   student  affairs, goal and objective setting and attainment, program planning and development,  faculty evaluation and assessment, and program assessment.   MSW   Program   Coordinator.    The   MSW   Program   Coordinator   is   appointed   by   the  Director of the School with approval of the faculty for a minimum of two years and is a  full­time, tenured faculty member who reports directly to the School’s Director and is  responsible   for   the   day­to­day   direction   of   the   MSW   program.     His   responsibilities  include curricular and student affairs, goal and objective setting and attainment, program  planning   and   development,   evaluation   and   assessment   of   instructional   faculty,   and  program assessment.  He is also responsible for overseeing the MSW admissions process  and   for   coordinating   graduate   student   advising.   As   Admissions   Coordinator,   he   is  responsible   for   recruiting   prospective   MSW   students   and   processing   applications   for  admission. In this capacity, he works closely with the School’s Director and the faculty  Admissions Committee. He also assists incoming MSW students with matters related to  financial   aid/scholarships   and   conducts   orientations   for   prospective   and   incoming  students.  Director   of   Field   Education.    The   Director   of   Field   Education,   is   a   full­time   faculty  member,   with   a   three­year   contract   and   the   possibility   of   reappointment.     The   Field  Director  administers  the  School’s   field  education  program  and reports   directly  to  the  School’s Director. The Field Director provides leadership for the field program, evaluates  and   certifies   agencies   as   field   placements,   supervises   and   evaluates   field   education  faculty, serves on appropriate School committees, represents the School in the broader  community, works with faculty to develop, implement, and monitor the field education  curriculum,   nurtures   and   maintains   collaborative   partnerships   between   human   service  agencies and the School, plans and assigns field seminars to appropriate field faculty,  teaches field education seminars, organizes and conducts training for field supervisors,  1
  13. collaborates with other social work field education administrators, and advises students  and faculty concerning field issues. Other duties may be assigned by the SSW Director.,  The   Field   Director   serves   as   chair   of   the   Joint   Field   Practicum   Committee.     She   is  supported   by   the   BASW   Field   Education   Coordinator   and   a   full­time   administrative  assistant.   The   Field   Education   Director   also   chairs   the   Field   Education   Advisory  Committee comprised of members of the community.   Coordinator   of   Field   Education   for   the   BASW   Program .      The   Coordinator   of   Field  Education for the BASW program is appointed by the SSW Director and is responsible  for the administration of the field practicum in the BASW program and reports directly to  the   Director   of   Field   Education.       Responsibilities   include   planning,   developing,  implementing   and   evaluating   activities   of   the   BASW   Field   Practicum.     Working   in  conjunction   with   the   Director   of   Field   Education,   the   BASW   Field   Education  Coordinator is responsible for the evaluation ­ of agencies and field placements   and  student and field instructors performance, supervision and evaluation of field liaisons,  training   and   certification   of   field   instructors,   and   reviewing   and   recommending   the  termination of students from field placement or any other administrative action needs  that result   from student performance  or professional difficulties.  The Coordinator of  Field   Education   in   the   BASW   Program   serves   as   co­chairperson   of   the   Joint   Field  Practicum Committee.   SCHOOL GOVERNANCE AND DECISION MAKING The School has in place well conceived administrative, governance and decision making  structures that enable administration and faculty to attend to fundamental programmatic  matters, such as   setting goals and objectives, long and short­term strategic planning,  evaluation and assessment,  academic and curricular matters, and student affairs. 1
  14. In   general,   the   School’s   primary   governance   and   decision   making   standing  committees are chaired by full­time faculty members who are either appointed by the  School’s Director or elected by the faculty. Membership on standing committees consists  primarily   of   full­time   faculty   and,   where   appropriate,   students   and   other   important  constituents. Each standing committee reports to the General Faculty Assembly and the  School’s   Director.   Special   committees   and   task   forces   are   established   as   needed   to  address educational or policy related issues. The following section describes several of the School’s standing committees.    The General Faculty Assembly (GFA).   The General Faculty Assembly consists of all  full­time and part­time social work faculty members from both the BASW and the MSW  programs.  The General Faculty Assembly is the de facto governing body of the School.  The committee has responsibility for reviewing and approving all social work policies,  programs, and curriculum recommended by existing standing committees.  Students have  one vote on this committee.  Plenary meetings of the School, General Faulty Meetings,  are meetings of the GFA. Senate Policy F02­4 Departmental Voting Rights is followed  when matters require vote by the GFA (see http://www.sjsu.edu/senate/pol_vote.html)  Executive   Committee.     Members   of   this   Committee   include   the   School’s   Director,  serving as Chair, the MSW Program Coordinator, the BASW Program Coordinator, the  Director of Field Education, and one   full time tenured/tenure­track faculty member at  large,   elected   by   the   faculty   as   a   whole.     The   Executive   Committee   serves   as   the  planning, coordinating, and policy formulation body for the School.     It oversees the  School’s Policies and Procedures Manual. The Committee makes recommendations for  approval of new polices and procedures at general faculty meetings and enters statements  that   have   been   approved   by   faculty   into   the   Policies   and   Procedures   Manual.     For  example, during the 2006­07 academic year, the Executive Committee developed and  refined the current administrative structure for the School, a necessary step following the  1
  15. recent reorganization  of  the  School  within  CASA.     Once   approved  by the   Executive  Committee, this was ratified unanimously by the GFA.   Assessment   Committee.     The   School’s   Director   appoints   faculty   members   to   the  Assessment Committee for two year terms, and the Committee elects a chairperson. The  committee designs measurement instruments for assessing the School’s achievement of  programmatic goals and objectives, and collects and analyzes data for School reports and  communication purposes. Faculty Research Development Committee. The Director of the School appoints three  faculty members to the Faculty Research Development Committee for two year terms,  and   the   Committee   elects   a   chairperson.   The   Committee   develops   and   implements  protocols to enhance and facilitate faculty research and scholarship, fosters linkages with  funding   agencies   and   the   SJSU   Research   Foundation   to   facilitate   opportunities   for  professional development and advancement, and promotes the mentoring of BASW and  MSW  students  to encourage  promising  students  to pursue  academic  careers  in social  work.  Academic and Professional  Standards Committee.  Members of this committee are the  MSW Program Coordinator, the BASW Program Coordinator, and the Director of Field  Education.     The   Committee   develops,   reviews,   and   oversees   the   School’s   student  academic conduct and performance standards, and carries out all School, College, and  University   policies   and   procedures   concerning   student   academic   performance   and  grievances. The committee convenes as needed. Scholarship   and   Awards   Committee.   The   School’s   Director   appoints   three   faculty  members (including one BASW and one MSW faculty member) to this committee whose  primary purpose is to develop and implement policies and procedures regarding student  awards   and   recognition.     Its   tasks   include   circulating   announcements   for   various  1
  16. scholarships,   reviewing   applications,   and     making   award   recommendations     to   the  Director. MSW Admissions Committee. This committee includes the MSW Program Coordinator,  the   Field   Education   Director,   the   Admissions   Director,   and   three   faculty   members  appointed   by   the   School’s   Director   for   two   year   terms.     It   is   chaired   by   the   MSW  Program   Coordinator.   The   Committee   sets   admission   standards   and   processes   for  selecting and admitting students.   The key tasks of the Committee are to develop and  recommend MSW program admission policies to the faculty as a whole and to assist and  advise   the   Admissions   Coordinator   on   issues   concerning   the   governance   and  administration of the admissions process. BASW Program Committee.  This committee includes all BASW instructional and field  faculty and is chaired by the BASW Program Coordinator.   Its responsibilities include  providing academic  leadership and instructional guidance  to the  BASW  program and  developing   and   recommending   criteria   regarding   program   design   and   structure,   goal  setting and attainment, program growth and enrollment, and class size. Senate Policy  F02­4 Departmental Voting Rights is followed when matters require a vote by the GFA  (see http://www.sjsu.edu/senate/pol_vote.html) MSW Program Committee.   This committee includes all MSW instructional and field  faculty and is chaired by the MSW Program Coordinator.  Its key responsibilities include  providing   academic   leadership   and   instructional   guidance   to   the   MSW   program   and  developing and recommending criteria regarding program design and structure, program  goal   setting   and   attainment,   program   growth   and   enrollment,   and   class   size.     The  Committee   also   develops   and   implements   policies   and   procedures   regarding   student  awards and recognitions. Senate Policy F02­4 Departmental Voting Rights is followed  when matters require vote by the GFA (see http://www.sjsu.edu/senate/pol_vote.html)  School committees report on their activities and actions at meetings of the GFA  for  additional  review  and appropriate   action.  The  committee  system promotes  a  high  1
  17. level of faculty participation in School governance and decision making. The committee  system, it should be noted, is relatively new, and is evolving to meet the needs of the   School. As the School continues to develop, it will regularly and systematically review its  committee structure to ensure its optimal functioning. Curriculum Development and Oversight Under the authority granted to it by San Jose State University and CASA, the School of  Social   Work   possesses   the   necessary   organizational   and   administrative   autonomy   to  define,   implement,   and   evaluate   its   curricula.   The   School’s   Joint   MSW/BASW  Curriculum   Committee,   program   level   curriculum   committees,   Joint   MSW/BASW  Sequence Committee, program level sequence committees, and the faculty as a whole,  share responsibility for the development, implementation, and evaluation of the School’s  BASW and MSW degree curricula. Routine or minor changes to a degree program’s curriculum are the responsibility of the  various   curriculum   area   sequence   committees   and   the   core   faculty   assigned  to  them.  Substantive   or   substantial   changes   to   a   degree   program’s   curriculum   are   the  responsibility of the School’s Joint MSW/BASW Curriculum Committee and the faculty  as   a   whole.   The   School’s   faculty   in   general   faculty   meetings   vote   on   curricular  recommendations   of   the   School’s   Joint   Curriculum   Committee.   Development   of   new  courses or major changes in the University’s course catalogue must be approved by the  CASA Curriculum Committee. The School has one representative on that Committee  which meets regularly during the academic year. Joint MSW/BASW Curriculum Committee. This committee consists of the chairs of the  curriculum area MSW and BASW sequences Committees (HBSE, Practice, Research,  Policy, and Field Education) and the chair of the MSW Concentration Committee. It is  co­chaired by the MSW and BASW Program Coordinators. The chairs of the curriculum  area   sequence   committees   are   elected   by   the   full­time   faculty   within   the   sequence,  1
  18. generally  for  terms  of  two years.   The  primary  responsibility  of  the  Joint Curriculum  Committee is to address issues related to the pedagogical quality of the BASW and MSW  degree programs. It has the necessary autonomy and authority to carry out its principal  responsibilities.    These include  developing, implementing,  monitoring,  and evaluating  curriculum   content,   developing,   modifying,   and   monitoring   program   structure,   and  reviewing and approving course syllabi, textbooks, and related instructional materials.  Overall,   the   Committee   is   responsible   for   the   curricular   integrity   of   the   two   degree  programs, for avoiding redundancy, for the vertical and horizontal interface of curricular  components, and for ensuring that curricular outcomes are aligned with program goals  and objectives. Joint  MSW/BASW   Sequence  Committees  and  Joint  Field  Practicum  Committee.  The  joint sequence committees are comprised of all BASW and MSW faculty teaching in the  respective curricular sequences. Chairs are elected by the faculty within each sequence  for a two­year term. The Joint Field Practicum Committee is composed of all field liaison faculty and  the practice sequence chairs and is chaired by the Director of Field Education and co­ chaired   by   the   BASW   Field   Education   coordinator.   The   Committee   reviews   and  recommends practices related to the field education program including the selection and  evaluation of agencies, evaluation of student performance, syllabi for integrative field  seminars, and other field­related tasks assigned by the Field Education Director. Small  sub­committees may be utilized for particular tasks such as creating evaluation forms and  developing criteria for agency selection. Our curricular subcommittees include: MSW Curriculum Committee.  The MSW Curriculum Committee is  comprised of the chairpersons of the  five curricular sequences—research, social policy,  practice,   HBSE,   and   field   education­­and   the   chair   of   the   MSW     Concentration  1
  19. Committee. It is chaired by the MSW Program Coordinator. Its primary responsibilities  are     evaluating   and   assessing   curriculum   outcomes,     assessing   compliance   with  Curriculum Policy Statement objectives, particularly with respect to content on diversity,  populations­at­risk,   social   and   economic   justice,   and   ethics   and   values,   reviewing  requests from sequence committees for curriculum changes, additions, or deletions and  making   recommendations   to   faculty,   overseeing   the   elective   curriculum,   making  recommendations to the faculty related to revisions in program mission or curriculum  goals, objectives, or design, and continuously monitoring and evaluating the impact and  outcomes of program changes adopted by faculty.   MSW   Concentration   Committee.     The   MSW   Concentration   Committee   supports   the  MSW   Curriculum   Committee   in   formulating   and   implementing   curriculum   policy  pertaining to the concentration year and ensuring coordination of concentration courses  associated   with   the   four   fields   of   practice.   It   includes   full­time   faculty   who   are  responsible   for   each   practice   area   as   well   as   the   Title   IV­E   Coordinator,   the   MHIP  Coordinator,   the   Coordinator   of   the   Gerontology   Stipend   program,   and   the   PPSC  Coordinator. A Chair is appointed by the School’s Director. MSW Sequence Committees and the MSW Field Practicum Committee. The five sequence committees are composed of faculty teaching in the first and second year MSW curriculum. The   MSW   Field   Practicum   Committee   is   comprised   of   MSW   field   faculty   and     the  Practice   Sequence   Chair   and   is   chaired   by   the   Director   of   Field   Education.   The  Committee develops common syllabi for the practicum courses and regularly reviews  content   for   needed   changes.     Small   subcommittees   are   utilized   to   develop   the   Field  Manual and evaluation forms and to review criteria for the selection of agencies. 1
  20. BASW Curriculum Committee.   The BASW faculty as a whole acts as a policy and  curriculum committee for the BASW program.   It is chaired by the BASW Program  Coordinator.   The   primary   concerns   of   the   BASW   Curriculum   Committee   are:     (a)  evaluating and assessing curriculum outcomes, (b) assessing compliance with Curriculum  Policy   Statement   objectives,   particularly   with   respect   to   content   on   diversity,  populations­at­risk, social and economic justice, and ethics and values, which is expected  to  be   infused    in  all  areas   of   the   curriculum,   (c)   reviewing     requests   from  sequence  committees   for   curriculum   changes,   additions,   or   deletions,   and   making  recommendations   to   faculty,   (d)   overseeing   the   elective   curriculum,   (e)   making  recommendations to the faculty related to revisions in program mission or curriculum  goals, objectives, or design, and, (f) continuously monitoring and evaluating the impact  and outcomes of changes adopted by faculty.   BASW Sequence Committees and the BASW Field Practicum Committee.  The Practice,  Research, HBSE, Social Policy, and Field Education sequence committees are composed  of faculty teaching in the first and second year BASW curriculum.  The BASW Field Practicum Committee is comprised of BASW field faculty and  the Practice Sequence Chair, and is chaired by the BASW Field Education Coordinator.  It serves the same roles and plays the same functions in the undergraduate program as the  MSW Field Practicum Committee does for the MSW program.  2
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
2=>2