
Bài giảng Căn bản trong truyền thông nguy cơ - GS.TS.BS. Lê Hoàng Ninh
lượt xem 14
download

Bài giảng Căn bản trong truyền thông nguy cơ của GS.TS.BS. Lê Hoàng Ninh bao gồm những nội dung về truyền thông nguy cơ tốt; những bước trong truyền thông nguy cơ tốt; ba luật trong truyền thông nguy cơ và một số nội dung khác. Mời các bạn tham khảo.
Bình luận(0) Đăng nhập để gửi bình luận!
Nội dung Text: Bài giảng Căn bản trong truyền thông nguy cơ - GS.TS.BS. Lê Hoàng Ninh
- GS TS BS LÊ HOÀNG NINH
- Truyền thông nguy cơ tốt Chuyển những kiến thức khoa học và kết quả đánh giá nguy cơ thành các từ, cụm từ dễ hiểu Giải thích rõ ràng biên dđộ không chắc chắn, các thiếu hụt về kiến thức và việc triển khai các chương trình nghiên cứu Nêu rõ vấn đề nào là tin cậy và sự tin tưởng Hiểu đúng các vấn đề nguy cơ công cộng đặc biệt là xu thế , chiều hướng định tính
- Truyền thông nguy cơ tốt ( t t) Biết các vấn đề chuyên biệt có thể nổi lên trong lãnh vực công cộng, cảm nhận của cộng đồng … Phân tích các điều kiện cần để thông tin cho công đồng và cơ hội tham gia cộng đồng
- Những bước trong truyền thông nguy cơ tốt Chấp nhận những tranh luận khác/ trái chiều Ask permission Apologize Clean up Share (benefits or control) Give credit where it is due
- Truyền thông nguy cơ Nhu cầu cần có the message (information) the source (origination point of message) The communicator the channel (path) receiver (termination point)
- Tin / the Message Who is the target audience? How can they be reached? What level of education do they have? What do you need to tell them?
- Nguồn / the Source All sources are not equal (by decreasing trustworthiness): Family Doctor University researcher media Local government Federal government Industry
- Người truyền thông Communicator Needs to have: Empathy Trustworthiness (must be earned) Showing emotion Good speaker Eye contact Identify with audience
- Channel or Medium Very important to choose the correct one for your target Entire messages can be missed if wrong medium is chosen Farmers and pesticide warnings on late night TV Complex written materials for Grade 6 education Written materials for evacuation notice due to fire Radio messages in English for French audience, etc
- Ba luật trong truyền thông nguy cơ tell people that you have determined they need to know tell them what they must know so that they can understand and feel that they understand the info add qualifiers to prepare them for what you are not telling them (until more info becomes available)
- EPA Risk Communication Guidelines Accept and involve public as a legitimate partner Plan carefully and evaluate performance listen to your audience be honest, frank and open coordinate and collaborate with other credible sources meet the needs of the media speak clearly and with compassion
- Powell’s Lessons in Risk Communication A risk information vacuum is a primary factor in the social amplification of risk ensure the vacuum either does not exist, or fill it with useful risk messages Regulators are responsible for effective risk communication Health Canada has an established practice of not announcing the issuance of a regulatory decision US FDA regularly makes brief statements in conjunction with regulatory actions
- Lessons (cont’d) Industry is responsible for effective risk communication primarily workplace hazards population health hazards (foodborne, etc) general environmental hazards (pesticides, etc) workplace and general env. hazards (metals, etc) incremental risks produced as a byproduct of beneficial industrial products (pharmaceuticals, modern transportation, etc)
- Lessons (cont’d) If you are responsible, act early and often some upcoming risks in the next decade are food safety endocrine disruptors greenhouse gases and global climate change biotechnology, especially agricultural applications health impacts of atmospheric pollutants There is always more to a risk issue than what science says what about emotion, moral issues, etc.
- Lessons (cont’d) Always put the science in a policy context whatever the risk controversy, the pubic will demand action by the politicians ban the substance, control the exposure, etc Educating the public about science is no substitute for good risk communication practice provide lots of information, how and why things are going to be done Banish “no risk” messages
- Lessons (cont’d) Risk messages should address directly the “contest of opinion” in society acknowledge the divergent opinions explain the range of risk estimates legitimate the people who disagree with your risk estimates Communicating well has benefits for good risk management
- How to Communicate Risk to Public? all we have to do is: get the numbers right tell them the numbers explain what we mean by the numbers show them that they have accepted similar risks in the past show them that it is a good idea for them treat them nicely make them partners All of the above by Baruch Fischoff
- Avoid areas of confusion Zero risk Probability Significant Too careful estimates Negative vs. positive findings Population vs. individual risk Relative vs. absolute Association vs. causation
- Communication Problems occur when the message; is not what the audience wants to hear is poorly presented is improper comes from the wrong source is sent via the wrong channel
- 10 Deadly Sins of Presenting Appearing unprepared. Handling questions improperly. Apologizing for yourself or the organization. Not knowing knowable information. Unprofessional use of audiovisual aids. Seeming to be off schedule. Not involving participants. Not establishing rapport. Appearing disorganized. Providing the wrong content.

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD
-
Bài giảng Marketing căn bản: Chương 9 - ĐH Kinh tế Tp.HCM
39 p |
388 |
61
-
Bài giảng Quan hệ công chúng: Bài 3 - Ths. Đinh Tiên Minh
14 p |
209 |
31
-
Bài giảng Marketing căn bản: Chương 10 - Ths.Hoàng Xuân Trọng
49 p |
312 |
29
-
Bài giảng Quản trị và nhà quản trị - Chương 8:Động cơ thúc đẩy
22 p |
202 |
23
-
Bài giảng Truyền thông marketiing - TS Hoàng Xuân Phương
66 p |
167 |
21
-
Bài giảng Marketing căn bản - Chiến lược chiêu thị
72 p |
197 |
19
-
Bài giảng Quản trị và nhà quản trị - Chương 10: Truyền thông trong tổ chức
13 p |
164 |
19
-
Bài giảng Marketing căn bản: Chương 9 - ĐH Công Nghệ Đồng Nai
25 p |
171 |
17
-
Bài giảng Marketing căn bản: Chương 6 - Th.S. Nguyễn Ngọc Long
12 p |
227 |
16
-
Bài giảng Thương mại điện tử căn bản: Chương 3 - PGS. TS. Nguyễn Văn Minh
6 p |
99 |
13
-
Bài giảng Marketing căn bản - Chương 3: Marketing hỗn hợp dịch vụ
197 p |
84 |
13
-
Bài giảng Marketing căn bản: Chương 9 - Đại học Kinh tế
41 p |
103 |
10
-
Bài giảng Quản trị học: Chương 9 - ThS. Nguyễn Phúc Quý Thạnh
24 p |
19 |
9
-
Bài giảng Marketing căn bản: Chương 10 - Quyết định về xúc tiến và truyền thông
12 p |
27 |
4
-
Bài giảng Marketing căn bản: Chương 1 - ThS. Trần Thọ Khải
12 p |
44 |
4
-
Bài giảng Truyền thông trong kinh doanh: Chương 1 - ThS. Đặng Trương Thanh Nhàn
46 p |
26 |
3
-
Bài giảng Quản trị doanh nghiệp truyền thông: Nội dung 2 - Tổ chức hoạt động của doanh nghiệp truyền thông
20 p |
11 |
2


Chịu trách nhiệm nội dung:
Nguyễn Công Hà - Giám đốc Công ty TNHH TÀI LIỆU TRỰC TUYẾN VI NA
LIÊN HỆ
Địa chỉ: P402, 54A Nơ Trang Long, Phường 14, Q.Bình Thạnh, TP.HCM
Hotline: 093 303 0098
Email: support@tailieu.vn
