intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành Cơ điện tử (Nghề: Cơ điện tử - Trình độ: Cao đẳng) - Trường Cao đẳng nghề Cần Thơ

Chia sẻ: _ _ | Ngày: | Loại File: PDF | Số trang:73

19
lượt xem
7
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Giáo trình "Tiếng Anh chuyên ngành Cơ điện tử (Nghề: Cơ điện tử - Trình độ: Cao đẳng)" được biên soạn với mục tiêu giúp sinh viên đọc và hiểu được các khái niệm cơ bản trong chuyên ngành Điện - Điện tử bằng tiếng Anh; đọc và hiểu được các thiết bị điện, khí cụ điện, linh kiện điện tử, cơ khí bằng tiếng Anh; hiểu được một số thiết bị, ký hiệu điện, điện tử bằng tiếng Anh.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành Cơ điện tử (Nghề: Cơ điện tử - Trình độ: Cao đẳng) - Trường Cao đẳng nghề Cần Thơ

  1. TUYÊN BỐ BẢN QUYỀN Tài liệu này thuộc loại sách giáo trình nên các nguồn thông tin có thể được phép dùng nguyên bản hoặc trích dùng cho các mục đích về đào tạo và tham khảo. Mọi mục đích khác mang tính lệch lạc hoặc sử dụng với mục đích kinh doanh thiếu lành mạnh sẽ bị nghiêm cấm. 1
  2. LỜI GIỚI THIỆU Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành Cơ điện tử là một trong những môn học cơ sở của nghề Cơ điện tử được biên soạn dựa theo chương trình khung đã xây dựng và ban hành năm 2021 của trường Cao đẳng nghề Cần Thơ dành cho nghề Cơ điện tử hệ Cao đẳng. Nhóm biên soạn đã cố gắng cập nhật những kiến thức mới có liên quan đến nội dung chương trình đào tạo để phù hợp với mục tiêu đào tạo. Nội dung giáo trình được biên soạn với thời gian đào tạo 45 giờ gồm có: Chapter 1 MH07-01: Getting started Chapter 2 MH07-02: Electrical Materials Chapter 3 MH07-03: Install and check low voltage panel, medium voltage panel and control panel Chapter 4 MH07-04:Electronic devices Chapter 5 MH07-05: Engineering - what's it all about? Chapter 6 MH07-06: The Electric motor Chapter 7 MH07-07: Safety at work Chapter 8 MH07-08: Computers Giáo trình này cũng là tài liệu tham khảo tốt cho các nghề Điện tử công nghiệp, điện công nghiệp và điện tử dân dụng… Mặc dù đã cố gắng tổ chức biên soạn để đáp ứng được mục tiêu đào tạo nhưng không tránh được những thiếu sót. Rất mong nhận được sự đóng góp ý kiến của các thầy, cô, bạn đọc để nhóm biên soạn sẽ điều chỉnh hoàn thiện hơn. Cần Thơ, ngày tháng năm 2021 Tham gia biên soạn 1. Chủ biên: Đỗ Hữu Hậu 2. Nguyễn Phương Uyên Vũ 3. Nguyễn Tuấn Khanh 2
  3. MỤC LỤC TUYÊN BỐ BẢN QUYỀN..........................................................................................1 LỜI GIỚI THIỆU........................................................................................................2 MỤC LỤC.................................................................................................................... 3 CHAPTER 1: GETTING STARTED........................................................................8 1. Vocabulary...............................................................................................................8 2. Grammar..................................................................................................................9 2.1. What do you know?..............................................................................................9 2.2. Where is it?............................................................................................................9 3. The one at the top....................................................................................................9 3.1. Study with "at, on, under, in, above..."...............................................................9 3.2. Fill in the blank...................................................................................................10 3.3. Put these instructions into the best sequence....................................................10 3.4. Match the words with the numbers in 3.3.........................................................11 4. What shape is it?....................................................................................................11 4.1. Read this..............................................................................................................11 4.2. Make sentences....................................................................................................11 CHAPTER 2: ELECTRICAL MATERIALS.........................................................13 1. Vocabulary.............................................................................................................13 2. Grammar................................................................................................................14 2.1 The Simple Present Tense...................................................................................14 2.2. Exercises..............................................................................................................15 2.3. Form questions....................................................................................................15 2.4. Negative the sentences........................................................................................16 3. Reading comprehension........................................................................................16 3.1. Conducting Materials.........................................................................................16 3.2. Semiconducting Materials..................................................................................17 3.3. Insulating Materials............................................................................................18 3.4. Magnetic Materials.............................................................................................18 3.5. Special Materials.................................................................................................19 CHAPTER 3: INSTALL AND CHECK LOW VOLTAGE PANEL, MEDIUM VOLTAGE PANEL AND CONTROL PANEL......................................................22 1. Vocabulary.............................................................................................................22 2. Grammar................................................................................................................23 2.1. The six sentence patterns....................................................................................23 2.2 Exercise.................................................................................................................24 3. Reading comprehension........................................................................................24 3.1 Install and check low voltage panel....................................................................24 3.2. Install and check medium voltage panel...........................................................28 3.3. Install and check control panel on Home Security System..............................31 CHAPTER 4: ELECTRONIC DEVICES...............................................................35 1. Vocabulary.............................................................................................................35 2. Grammar................................................................................................................35 2.1. The Present Participle........................................................................................35 2.2. Exercise................................................................................................................ 36 3. Reading comprehension........................................................................................37 3.1. Semiconductor diodes.........................................................................................43 3
  4. 3.2. Thyristors............................................................................................................46 3.3. Mosfets................................................................................................................. 48 CHAPTER 5: ENGINEERING - WHAT'S IT ALL ABOUT?..............................52 1. Vocabulary.............................................................................................................52 2. Grammar.................................................................................................................52 3. Reading comprehension........................................................................................53 3.1. Study these illustrations.....................................................................................53 3.2. Match each text to one of the illustrations above.............................................53 3.3. Match the sentences with the numbers in the pictures....................................54 3.4. Read the text carefully and list the main branches of engineering.................54 3.5. Answer the following questions..........................................................................55 CHAPTER 6: THE ELECTRIC MOTOR..............................................................57 1. Vocabulary.............................................................................................................57 2. Grammar................................................................................................................57 2.1 Describing function..............................................................................................57 2.2. Describing components:....................................................................................57 3. Reading comprehension........................................................................................58 CHAPTER 7: SAFETY AT WORK........................................................................62 1. Vocabulary.............................................................................................................62 2. Grammar................................................................................................................62 2.1. Language study: Making safety rules................................................................62 2.2. Writing: Ways of linking ideas..........................................................................63 3. Reading comprehension........................................................................................64 3.1. Workshop Safety Rules......................................................................................64 3.2. Circle the best answer to each of the following questions................................64 3.3. Study this brief report of an accident................................................................65 CHAPTER 8: COMPUTERS...................................................................................67 1. Vocabulary.............................................................................................................67 2. Grammar................................................................................................................67 2.1. Language study: Describing purpose................................................................67 2.2. Which is incorrect, A, B or C?...........................................................................68 3. Reading comprehension........................................................................................68 REFERENCES............................................................................................................72 4
  5. GIÁO TRÌNH MÔN HỌC Tên môn học: TIẾNG ANH CHUYÊN NGÀNH CƠ ĐIỆN TỬ Mã môn học: MH 07 Vị trí, tính chất, ý nghĩa và vai trò của môn học: - Vị trí: Môn học được bố trí dạy trước khi học các mô đun chuyên môn nghề - Tính chất của môn học: Là môn học bắt buộc - Ý nghĩa và vai trò của môn học: + Môn học Tiếng Anh Chuyên ngành Cơ điện tử là môn học bổ trợ trong danh mục các môn học, mô đun đào tạo nghề Cơ điện tử. + Môn học này là giúp cho người học phát triển được kiến thức và kỹ năng cần thiết về sử dụng Tiếng Anh chuyên ngành để đọc, hiểu các tài liệu kỹ thuật trong lĩnh vực điện tử công nghiệp cũng như giao tiếp Tiếng Anh chuyên ngành trong môi trường làm việc tại doanh nghiệp. Mục tiêu của môn học: - Về kiến thức: + Đọc và hiểu được các khái niệm cơ bản trong chuyên ngành Điện - Điện tử bằng tiếng Anh + Đọc và hiểu được các thiết bị điện, khí cụ điện, linh kiện điện tử, cơ khí bằng tiếng anh + Hiểu được một số thiết bị, ký hiệu điện, điện tử bằng tiến anh - Về kỹ năng: + Đọc được một số tiêu chuẩn kỹ thuật ứng dụng trong ngành điện tử bằng tiếng anh + Đọc và hiểu được tài liệu tiếng anh trong lĩnh vực điện tử, có khả năng giao tiếp và sử dụng anh văn trong lĩnh vực điện - điện tử, tự tin trong môi trường làm việc của doanh nghiệp - Năng lực tự chủ và trách nhiệm: Tự giác, tích cực, chủ động và hợp tác trong học tập Nội dung của môn học: Thời gian (giờ) Tổng Lý Thực hành, Số Tên chương, mục số thuyết thí nghiệm, Kiểm TT thảo luận, tra bài tập 1 Chapter 1: Getting started 3 2 1 1. Vocabulary 0.5 2. Grammar 0.5 2.1.What do you know? 2.2.Where is it? 3. The one at the top 0.5 0.5 3.1.Study with "at, on, under, in, above..." 3.2. Fill in the blank 3.3. Put these instructions into the best sequence 3.4.Match the words 5
  6. 4. What shape is it? 0.5 0.5 4.1.Read this 4.2. Make sentences 2 Chapter 2: Electrical Materials 6 5 1 1. Vocabulary 3 2. Grammar 1 2.1 The Simple Present Tens 2.2. Exercises 2.3. Form questions 2.4. Negative the sentences 3. Reading Comprehension 1 1 3.1. Conducting Materials 3.2. Semiconducting Materials 3.3. Insulating Materials 3.4. Magnetic Materials 3.5. Special Materials 3 Chapter 3: Install and check low voltage panel, medium voltage 6 4 1 1 panel and control panel 1. Vocabulary 2 2. Grammar 1 2.1. The six sentence patterns 2.2 Exercise 3. Reading Comprehension 1 1 3.1 Install and check low voltage panel 3.2. Install and check medium voltage panel 3.3. Install and check control panel on Home Security System Test 1 4 Chapter 4: Electronic devices 6 5 1 1. Vocabulary 3 2. Grammar 1 2.1. The Present Participle 2.2. Exercise 3. Reading Comprehension 1 1 3.1. Semiconductor diodes 3.2. Thyristors 3.3. Mosfets 5 Chapter 5: Engineering - what's it 6 5 1 all about? 1. Vocabulary 3 6
  7. 2. Grammar 1 3. Reading comprehension 1 1 3.1. Study these illustrations 3.2. Match each text to one of the illustrations above 3.3. Match the sentences with the numbers in the pictures 3.4. Read the text carefully and list the main branches of engineering 3.5. Answer the following questions 6 Chapter 6: The Electric motor 6 4 1 1 1. Vocabulary 2 2. Grammar 1 2.1 Describing function 2.2. Describing components: 3. Reading comprehension 1 1 Test 1 7 Chapter 7: Safety at work 6 5 1 1. Vocabulary 3 2. Grammar 1 2.1. Language study: Making safety rules 2.2. Writing: Ways of linking ideas 3. Reading comprehension 1 1 3.1. Workshop Safety Rules 3.2. Circle the best answer to each of the following questions 8 Chapter 8: Computers 6 4 1 1 1. Vocabulary 2 2. Grammar 1 2.1. Language study: Describing purpose 2.2. Which is incorrect, A, B or C? 3. Technical reading: Combinational 1 1 logic Test 1 Cộng 45 34 8 3 7
  8. CHAPTER 1: GETTING STARTED Mã chương MH 07- 01 Giới thiệu: Bài học này giới thiệu cho sinh viên về một số dụng cụ và vật liệu bằng tiếng Anh. Qua đó, người học dễ nắm bắt được các kiến thức chuyên sâu hơn của các bài học tiếp theo đồng thời có thể tra cứu các tài liệu liên quan bằng tiếng anh. Mục tiêu: Sau khi học xong bài học này, sinh viên có kiến thức và kỹ năng về sử dụng anh ngữ: - Nắm được các từ vựng chỉ tên thiết bị, tên máy móc. - Hiểu và sử dụng được cấu trúc câu hỏi "what", "where", "how long/how high". - Hiểu được sử dụng giới từ chỉ vị trí "at, on, under, in, above...". - Sử dụng được các tính từ miêu tả hình dáng của vật, đồ vật... - Chủ động, tự giác trong học tập. Nội dung chính: 1. Vocabulary 1. hammer (n) Cây búa 2. screwdriver (n) Cây vít vặn 3. plug n Phích cắm 4. triangular n Hình tam giác 5. pliers n Cây kìm 6. switch n Công tắc 7. on prep ở trên 8. under prep ở dưới 9. in prep ở trong 10. above prep ở bên trên 11. below prep ở bên dưới 12. beside prep ở bên cạnh 13. between ... and prep ở giữa 14. steel. (n) thép 15. plastic (n) nhựa dẻo 16. material (n) vật liệu 17. hard (adi) Cứng 18. electronics [ɪˌlekˈtrɒnɪks] (n) điện tử 19. socket (n) ổ cắm 20. blades (n) Lưỡi dao 21. facility [fəˈsɪləti] (n) phương tiện, thiết bị 22. Caution (n) Chú ý 23. button (n) Nút nhấn 24. item [ˈaɪtəm] (n) món hàng 25. invention [ɪnˈvenʃn] (n) Sự phát minh 26. invest [ɪnˈvest] (v) đầu tư 27. separate [ˈsepəreɪt] (v) Tách ra 28. signal [ˈsɪɡnəl] (n) Tín hiệu 29. symbol [ˈsɪmbl] (n) Biểu tượng 30. touch (v) Chạm, sờ 8
  9. 31. volume [ˈvɒljuːm] (n) Âm lượng 2. Grammar 2.1. What do you know? - Các cấu trúc câu hỏi có từ để hỏi (Wh-, How) dùng để hỏi về vật, đồ vật; về hình dáng; các mức độ đo lường của vật, đồ vật. a) What?: cái gì, được gọi là gì? VD: What is this? What is it called in English? b) What shape?: hình gì? VD: What shape is the plug? - This is a base. - It is a base. - It is triangular. c) How + adj?: hỏi về mức độ đo lường? VD: How high is the fan? How long is the wire? - It is fifty centimetres high. - It is three metres long. d) Where?: ở đâu? VD: Where is the hammer? e) How many?: (có) bao nhiêu? VD: How many blades does the fan have?  Where are the pliers? - It is on the table. - They are in the box. - It has four. 2.2. Where is it? VD: The hammer is on the bench. * Make sentences: (a) The screwdriver is on the table. (b) The screwdriver is under the table. (c) The screwdriver is in the box. (d) The switch is above the window. (e) The switch is below the window. (f) The switch is beside the window. (g) The switch is between the window and the door. 3. The one at the top 3.1. Study with "at, on, under, in, above..." Giới từ là từ để nối danh từ hay động từ với từ đứng trước nó, thể hiện mối liên quan về không gian, thời gian. Giới từ có thể là một từ riêng lẻ, có thể là một cụm từ. VD: under, above, on, at, in front of... Giới từ “at, on, under, in, above...” dùng để chỉ vị trí, nơi chốn. 9
  10. ABOVE AT THE TOP TO TO THE THE LEFT ON ON RIGH THE THE T LEFT RIGHT AT THE BOTTOM BELOW * Công thức: at / on / under in / above + noun (place) in front of VD: at the top (ở trên đỉnh) > < at the bottom (ở dưới chân) on the left (ở bên trái) > < on the right (ở bên phải) * Prepositions: các giới từ + on: ở trên + under: ở dưới + in: ở trong + above: ở bên trên + below: ở bên dưới + beside: ở bên cạnh + between ... and ...: ở giữa 3.2. Fill in the blank Example: “In this diagram, (1)......... (2)......... a fan . . . .’’ In this diagram, (1)......... (2)......... a fan. The fan (3)......... three blades and a guard. The blades (4)......... (5)......... (6)......... steel. There (7)......... two buttons on (8)......... base (9)......... (10)......... fan. The button on the (11)......... is the ON/OFF button, and the one (12)......... (13)......... (14)......... is the FAST/SLOW button. The fan (15)......... a wire and a plug. (16)......... (17)......... (18)......... socket on (19)......... wall. The plug is (20)......... in the socket. 3.3. Put these instructions into the best sequence 1 Switch the fan off  2 Pull the plug out  3 Open the guard of the fan 4 Tighten the screw behind the fan blades  10
  11. 5 Close the guard of the fan  6 Put the plug into the socket 7 Switch the fan on  8 Caution: do not touch the blades of the fan  3.4. Match the words with the numbers in 3.3  (a) on the left of the wall (b) at the top of the wall (c) above the window (d) to the left of the window (e) on the right of the wall (f) to the right of the window (g) at the bottom of the wall (h) below the window 4. What shape is it? (Cái đó hình gì?) - Là câu hỏi dùng để hỏi về hình dáng (shape) của vật, đồ vật. VD: What shape is the table? – It is square. - Trả lời bằng các tính từ chỉ hình dáng: square (hình vuông), round, circular (hình tròn), triangular (hình tam giác), rectangular (hình chữ nhật)... * Công thức: What shape + is / are + the + noun? - It is / They are + adj (shape). 4.1. Read this - The door is rectangular. - The plug is triangular. - The window is square. - The wheel is circular / round.  What shape is the door? – It is rectangular.  What shape is the plug? – It is triangular.  What shape is the window? – It is square.  What shape is the wheel? – It is circular / round. 4.2. Make sentences (a)This ruler is rectangular. (b)This house is square. -These windows are square. -This door is rectangular. (c)This setsquare is triangular. (d)This socket is round / circular. (e)This wall is rectangular. (f)This board is rectangular. (g)This clock is circular / round. (h)This window is triangular. Những trọng tâm cần chú ý trong chương 1 - Các từ vựng chuyên ngành - Cấu trúc câu hỏi "what", "where", "how long/how high". - Sử dụng giới từ Bài tập mở rộng và nâng cao Exercise 1: Match the ideas 11
  12. 1. When the gate voltage is 4v LOWER than a. the MOSFET will not get hot rail voltage b. a transistor can amplify a signal. 2. Because the controlled (output) power can be c. the MOSFET turns ON much more than the controlling (input) power d. causing positive charge to collect 3. Providing the voltage (up to 18v) on the gate on one plate and negative charge on rises and falls quickly the other plate 4. The higher the resistance of a material, e. the more potential difference is 5. When there is a potential difference (voltage) required to maintain a current. across the conductors, a static electric field develops across the dielectric Exercise 2: Conversation Lisa: Hi, Oliver Oliver: Hi, Lisa. How’s everything ? Lisa: Well. Thanks. How about you? Oliver: Fine, Thanks. Lisa: Do you know when the capacitance is greatest? Oliver: Yes, I do. when there is a narrow separation between large areas of conductor. Lisa: Right. Can you tell me how many methods to mark the value? Oliver: Yes, I can. There are some following main methods such as: value written “normally”, using the prefix as the decimal point, using a three digit code, and using a three-band colour code. Lisa: Do you mind explaining what µF stands for? Oliver: No, not at all. It stands for microFarad. Lisa: Thanks. It’s time I must go. See you again. Oliver: OK. See you. Nội dung và phương pháp đánh giá chương 1 Nội dung: - Về kiến thức: + Số lượng từ vựng + Cấu trúc câu hỏi "what", "where", "how long/how high" + Sử dụng giới từ - Về kỹ năng: + Đọc hiểu + Đàm thoại - Về năng lực tự chủ và trách nhiệm: Tỉ mỉ, cẩn thận, chính xác. Phương pháp: - Kiến thức: Được đánh giá bằng hình thức kiểm tra viết, trắc nghiệm - Kỹ năng: Đánh giá kỹ năng đọc hiểu, đàm thoại - Về năng lực tự chủ và trách nhiệm: Đánh giá phong cách học tập 12
  13. CHAPTER 2: ELECTRICAL MATERIALS Mã chương: MH 07- 02 Giới thiệu: Nhằm giúp sinh viên có hướng tiếp cận dễ dàng trong việc học tiếng Anh chuyên ngành Cơ điện tử, chương này giới thiệu cho sinh viên về các thuộc tính và đặc điểm kỹ thuật của các loại vật liệu điện bằng tiếng Anh. Mục tiêu: Sau khi học xong bài học này, sinh viên có kiến thức và kỹ năng về sử dụng anh ngữ: - Đọc hiểu được các thuật ngữ về vật liệu điện, điện tử bằng tiếng anh - Hiểu được các từ trong cấu tạo và nguyên lý vật liệu dẫn điện, vật liệu bán dẫn, vật liệu cách điện, vật liệu từ và các vật liệu đặc biệt khác bằng tiếng anh. - Sử dụng được thì hiện tại đơn để giao tiếp trong lĩnh vực điện bằng tiếng anh. - Tự tin giao tiếp tiếng anh chuyên ngành trong môi trường làm việc tại doanh nghiệp - Đọc hiểu tài liệu tham khảo bằng tiếng anh trong lĩnh vực điện tử - Chủ động, tự giác trong học tập. Nội dung chính: 1. Vocabulary Resistivity (n) : Điện trở Annealing (n) : Sự tôi luyện Conducting (adj) : Dẫn điện Valence (n) : Hóa trị Category (n) : Loại Insulating (adj) : Cách điện Transmission (n) : Truyền tải Capacitor (n) : Tụ điện Distribution (n) : Phân phối Thermoplastic : Chịu nhiệt Transformer (n) : Máy biến thế Thermosetting : Phản ứng Copper (n) : Đồng nhiệt Aluminium (n) : Nhôm Elastic (adj) : Đàn hồi Coefficient (adj) : Hệ số Solvent (n) : Dung môi Variation (n) : Biến thiên Brittle (adj) : Dễ vỡ Voltage drop (n) : Điện áp rơi Repellent (adj) Không thấm Withstand (v) : Chịu đựng : nước Ductility (n) : Độ dẻo dai Molecule (n) : Phân tử Mould (v) : Đúc Elongate (v) : Giãn nở Solderability (n) : Tính dễ hàn Elasticity (n) : Độ đàn hồi Corrosion (n) : Sự ăn mòn Polymerisation Sự polymer Precision (n) : Độ chính xác : hóa Rheostat (n) : Biến trở Hysteresis (adj) : Trễ điện môi Melting (adj) : Tan chảy Saturation (n) : Bão hòa Oxidation (n) : Sự ô xy hóa Magnetization (n) : Độ từ hóa Malleable (adj) : Dẻo Curve (v) : Uốn cong Tensile (adj) : Chịu bền Coercivity (n) : Độ kháng Busbar (n) : Thanh cái Adamantine (n) : Chất adaman Brass (n) : Đồng thau Ultrahard (adj) : Siêu cứng Bronze (n) : Đồng đỏ Darkwood (n) : Gỗ cứng Constantan (n) : Hợp chất nikel Alchemical (n) : Luyện đan Fuse (n) : Cầu chì Metallurgy (n) : Luyện kim Socket (n) : Ổ cắm Alchemy (n) Thuật luyện Fluorescent : Đèn huỳnh : đan 13
  14. tube (n) quang Bypass (v) : Đường vòng Electric bell (n) : Chuông điện Transmission Đường dây Three-core cable (n) : Dây cáp 3 lõi line (n) : truyền tải Fuse wire (n) : Dây chì Bulb (n) : Bóng đèn Copper conductor : Dây dẫn đồng Safety helmet (n) : tròn High- voltage : Dây dẫn Outlet (n) : Mũ bảo hiểm conductor(n): cao thế Earthed socket (n) Ổ điện Extension cord (n) : Dây dẫn nhánh : Ổ điện có dây Electric tool (n) : Dụng cụ điện Underfloor socket tiếp đất Thermoplastic (n) : Tính chịu nhiệt Adapter (n) : Ổ điện ẩn Meter (n) : Đồng hồ đo Voltage stabilizer : dưới sàn Electric meter (n) : Đồng hồ điện Cable clip (n) : Bộ nắn điện Cable gland (n) : Cổ cáp Plug (n) : Máy ổn áp Cable lug (n) : Đầu cốt Nẹp ống dây Phích cắm 2. Grammar 2.1 The Simple Present Tense a. Structure To form the Present Simple Tense we use the verb's base form (go, work, speak, study). In 3rd person singular (he, she, it), the base form of the verb takes -s/es. (Auxiliary verbs “be,” “do,” “have”, which can also be used as main verbs, are exceptions.) Affirmative form I / You / We / They  + V_infinitive He/She/It     + V_(s,es) Example: Electric current deals with charges in motion I go to school every day. Negative form I / You / We / They + do not /don't +V_infinitive He/She/It    does not /doesn't / +V_infinitive Example: She doesn't often go to the cinema. I don't get up early at the weekend. They don't speak English very well. Interrogative form Do +  I / You / We / They + V_infinitive Does + He/She/It  + V_infinitive Example: Do they speak foreign languages? Does your sister play the piano? Questions and short answers: Do you like spaghetti? Yes, I do. No, I don't. Does she know Bulgarian? Yes, she does. 14
  15. No, she doesn't. b. Use When we talk about things that happen repeatedly or habitually with time expressions such as always, often, sometimes, usually, seldom, on Saturdays, rarely, never, every day, etc. Example: This flow of charge creates an electric current I usually sleep late on Sunday morning. To indicate general truths, facts and scientific laws Example: The sun rises in the east. Water freezes at 0°C (32°F) 2.2. Exercises Using the words in parentheses, complete the text below with the appropriate tenses, then click the “Check” button to check your answers. a. Every Monday, Sally (drive)…………her kids to football practice. b. Usually, I (work) ………………as a secretary at ABT, but this summer I (study) ……………French at a language school in Paris. That is why I am in Paris. c. I hate living in Seattle because it (rain, always)………………. d. I'm sorry I can't hear what you (say)………………because everybody (talk) ………………so loudly. e. Justin (write, currently)…………………a book about his adventures in Tibet. I hope he can find a good publisher when he is finished. f. Jim: Do you want to come over for dinner tonight? Denise: Oh, I'm sorry, I can't. I (go)…………………to a movie tonight with some friends. g. The business cards (be, normally)…………………printed by a company in New York. Their prices (be)…………………inexpensive, yet the quality of their work is quite good. h. This delicious chocolate (be)……………………made by a small chocolaty in Zurich, Switzerland. 2.3. Form questions Example: Where / they / to have / breakfast Where do they have breakfast? a) how / Linda / to go / to the park → ……………………………………………………………………………… b) Marie and Joe / to like / homework → ……………………………………………………………………………… c) why / you / to ride / your bike →………………………………………………………………………………. d) what / they / to eat / for breakfast → ……………………………………………………………………………… e) can / Ron / to speak / English → ……………………………………………………………………………… f) Frank / to read / comics → ……………………………………………………………………………… g) where / she / to live → ……………………………………………………………………………… 15
  16. h) to be / Peter / from Austria → ……………………………………………………………………………... i) you / to walk / to school → …………………………………………………………………………….. j) when / his mum / to come / home → ……………………………………………………………………………… 2.4. Negative the sentences Example: He works on the computer. - He does not work on the computer. The children know the answer. → ………………………………………………………………………….. He is from Spain. → ………………………………………………………………………….. The kite flies into the air. → …………………………………………………………………………. Kevin plays basketball. → …………………………………………………………………………. Anne and Sue carry a box. → ………………………………………………………………………….. Steve can make breakfast. → …………………………………………………………………………… Sandy washes her hair. I run to school. → …………………………………………………………………………... Mr Smith teaches French. → ………………………………………………………………………….. 3. Reading comprehension 3.1. Conducting Materials Conducting materials are classified as low resistivity materials and high resistivity materials. Low resistivity materials: The conducting materials having resistivity between 10-8 to 10-6 ohm-m come under this category and are used in transmission and distribution lines, transformers and motor windings such as copper, aluminium, steel, … Properties: a) Low temperature coefficient: For minimum variations in voltage drop and power loss with the change in temperature, these materials should have low temperature coefficient. b) Sufficient mechanical strength: These materials must withstand the mechanical stresses developed during its use for particular applications. c) Ductility: The material to be used for conductors must be ductile so that it can be drawn and moulded into different sizes and shapes. d) Solderability: The conducting materials are required to be joined and the joint must have minimum contact resistance. These materials must have a good solderability. e) Resistance to corrosion: The material should have a high resistance to corrosion so that it should not be corroded when used in different environmental conditions. High resistivity materials: The conducting materials having resistivity between 10-6 to 10-3 ohm-m come under this category and are used for making 16
  17. resistance elements for heating devices, precision instruments, rheostats etc such as manganin, nichrome, mercury, platinum, carbon and tungsten, … Properties: a) Low temperature coefficient: For minimum variations in voltage drop and power loss with the change in temperature, these materials should have low temperature coefficient. b) High melting point: These materials, which are used as heating elements should have high melting point. c) Ductility: The material to be used for conductors must be ductile so that it can be drawn and moulded into different sizes and shapes. d) Oxidation resistance: The material should have a high oxidation resistance so that it should get oxidised when used in different environmental conditions. e) High mechanical strength: These materials must withstand the mechanical stresses developed during its use for particular applications. Copper: Aluminium: Properties Properties 1) It is reddish brown in colour. 1) Pure aluminium is silver white in 2) It is malleable and ductile and can be colour. cast, forged, rolled, drawn and machined. 2) It is a ductile metal and can be put to 3) It melts at 10830C. a shape by rolling, drawing and forging. 4) It easily alloys with other metals. 3) It melts at 6550 C. 5) Electrical resistivity of copper is 4) It is resistant to corrosion. 1.7x10-8 Ω-m. 5) Its tensile strength is 60MN/m2. 6) Tensile strength for copper is 210 6) It can be alloyed with other elements. MN/m2. 7) Annealing can soften it. 7) It is highly resistant to corrosion. 8) It has a higher thermal conductivity. 8) It is a non-magnetic material. Applications: Aluminium is widely Applications: Copper is used in used as conductor for power conductor wires, coil windings of transmission and distribution. It is used generators and transformers, cables, in overhead transmission lines, busbars, busbars etc. Alloys of copper (like Brass, ACSR conductors etc. Bronze, Constantan, Manganin etc) are very useful for different purposes. 3.2. Semiconducting Materials These are the materials, which possess the electrical resistivity in between that of conductors and insulators. They are used for the manufacture of diodes and transistors. Also the number of valence electrons is equal to four. There is a small forbidden energy gap of about 1eV between the conduction and the valence band. Examples: germanium, silicon, selenium, etc. Properties: Substances like carbon, silicon, germanium whose electrical conductivity lies in between the conductors and insulators are known as semiconductors. The valence band of these substances is almost filled, but the conduction band is almost empty. The forbidden energy gap between valence and conduction band is very small (1ev). Therefore comparatively a smaller electric field is required to push the valence electrons to the conduction band. This is the reason, why such materials under ordinary conditions do not conduct current and behaves as an insulator. Even at room temperature, when some heat energy is imparted to the 17
  18. valence electrons, a few of them cross over to the conduction band imparting minor conductivity to the semiconductors. As the temperature is increased, more valence electrons cross over to the conduction band and the conductivity of the material increases. Thus these materials have negative temperature co-efficient of resistance. 3.3. Insulating Materials These are the materials, which do not allow the current to pass through them without any appreciable loss. They have very high electrical resistance and are also available in a large variety to cover different applications. Some of the specific insulating materials are used for the purpose of storing of an electrical energy and are called dielectric materials such as mica, ceramic, paper etc. These materials are used as a dielectric in capacitors. Also the number of valence electrons is more than four. The energy gap between valence and conduction band is very large (more than 5-6 eV). Examples: Mica, rubber, ceramics, glass, diamond etc. Plastic materials can be classified into thermoplastic and thermosetting plastics. Thermoplastic materials: The properties of these plastic materials do not change considerably if they are melted and then cooled and solidify. They can be repeatedly melted or dissolved in various solvents. They are more elastic, less brittle and do not lose elasticity when subjected to prolonged heating. They are less apt to age thermally. They can be remoulded again and again in any shape after heating. Many of them possess extraordinary high insulating properties and are water repellent. They are polymers of linear structure, i.e. their molecules are elongated and are thread like. This, type of structure is fusible, soluble, highly plastic, capable of forming thin flexible threads and films. Examples are Polytetra Flouroethylene (P.T.F.E. or Teflon), Polyvinyl Chloride (P.V.C.). Thermosetting Plastic Materials: They undergo great changes when subjected to high temperatures for quite sometimes. They are said to be baked and no longer can melt or be dissolved. They are less elastic, more brittle and lose their elasticity when subjected to prolonged heating. So they cannot be remoulded in different shapes once they are set and hardened. They are used, when an insulation is to withstand high temperatures without melting or losing its shape and mechanical strength. Thermosetting plastic substances are space-polymers and the molecules branch off in various directions during polymerisation. Examples of the natural insulating materials are cotton, rubber, wood, mica. 3.4. Magnetic Materials Soft magnetic materials: They have small enclosed area of hysteresis loop, high permeability, high saturation value, low eddy current losses which are achieved by using laminated cores, less residual magnetism. Soft magnetic materials retain their magnetism as long as they are energised by an external magnetic field; Example: Alpha iron, super permalloy (Ni-Fe-Mo), silicon ferrite. Soft magnetic materials are used for the construction of cores for electrical machines, transformers, electromagnets reactors and cores of audio frequency couplings and matching transformers in telecommunication. They have a gradually rising magnetization curve with large hysteresis loop area and hence large energy losses. They have high value of retentivity and high 18
  19. value of coercivity and low permeability. To saturate the hard magnetic materials, a high magnetizing force is required. Hard magnetic materials have the property of retaining their magnetism even after the magnetising field is removed. Example: Alnico (Al-Ni-Co), Cobalt DE04 steel and retaining the same for a long time. Due to this property they are used in the manufacture of permanent magnets. 3.5. Special Materials Each of the special materials described below has a definite game effect. Some creatures have damage reduction based on their creature type or core concept. Some are resistant to all but a special type of damage, such as that dealt by evil-aligned weapons or bludgeoning weapons. Others are vulnerable to weapons of a particular material. Characters may choose to carry several different types of weapons, depending upon the campaign and types of creatures they most commonly encounter. Adamantine: This ultrahard metal adds to the quality of a weapon or suit of armor. Những trọng tâm cần chú ý trong chương 2 - Các từ vựng chuyên ngành - Cấu trúc thì hiện tại đơn - Sử dụng thì hiện tại đơn Bài tập mở rộng và nâng cao Exercise 1: Complete the sentences using the words below: conducting ductilty high (2x) transmission different transformers joint a) The conducting materials are used in ……………… and distribution lines, ……………… and motor windings. b) The ………… materials should have low ……………….. coefficient. c) The conducting ……………….. can be drawn and moulded into ………….. sizes and shapes thanks to its ……………… d) The …………… of the conducting materials must have ………………….. contact resistance. e) The conducting materials should have a ………… resistance to corrosion. Exercise 2: Answer the following questions a) What are the conducting materials used for? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... b) Why should the high resistivity materials have low temperature coefficient? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... c) What are the properties of the copper? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... d) What are the applications of the copper? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... e) How much degree does the aluminium melt? ......................................................................................................................................... ......................................................................................................................................... 19
  20. Exercise 3: Decide True or False a) The semiconducting materials are used to make diodes and transistors. b) Under ordinary conditions, the semiconducting materials do not conduct current and behaves as an insulator. c) The insulating materials have very high electrical resistance. .............. d) The properties of thermoplastic materials do not change considerably if they are melted and then cooled and solidify. e) Soft magnetic materials are used for the construction of cores for electrical machines, transformers. ................ Exercise 4: Listen and write the missing words: The hard (1)……….. …. materials have a gradually rising magnetization curve with large hysteresis loop area and hence large energy (2) ……... They have high value of (3) ……….. and high value of coercivity and low (4) …………. To saturate the hard magnetic materials, a high magnetizing (5) ……….. is required. Hard magnetic materials have the property of retaining their (6) ………… even after the magnetising field is(7) ………. Example: Alnico (Al-Ni-Co), Cobalt DE04 steel and retaining the same for a (8) ………. time. Due to this property (9)……….. are used in the manufacture of permanent (10) ………….. Exercise 5: Match the ideas 1) Adamantine a) as hard as normal wood but very light 2) Darkwood b) lighter than iron but just as hard. 3) Dragonhide c) adds to the quality of a weapon or suit of armor 4) Mithral d) has 10 hit points per inch of thickness and hardness 10 5)Conducting materials e) possess the electrical resistivity in between that of conductors and insulators 6) Semiconductors f) have small enclosed area of hysteresis loop, high permeability, high saturation value, low eddy current losses 7) Insulators g) are classified as low resistivity materials and high resistivity materials. 8) Magnetic materials h) do not allow the current to pass through them without any appreciable loss Exercise 6: Coversation Mark: Hi, John! John: Hi, Mark. How are you? Mark: I’m fine. Thank you. And you? John: I’m not bad. My boss usually asks me to buy some electrical materials for the project. Mark: Oh, so lucky you. You earn some money from that, don’t you? John: I don’t think so. I go to look everywhere for the materials but I can’t find out all the materials. Mark: Do you need any help? I will buy insulating materials from my sister’s shop next to my house for you. Don’t worry about it so much. John: Thanks a lot. See you tomorrow. Mark: See you. Nội dung và phương pháp đánh giá chương 2 Nội dung: 20
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
2=>2