intTypePromotion=1
zunia.vn Tuyển sinh 2024 dành cho Gen-Z zunia.vn zunia.vn
ADSENSE

Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành điện tử dân dụng (Nghề: Điện tử dân dụng - Trình độ: Cao đẳng hệ liên thông) - Trường Cao đẳng nghề Cần Thơ

Chia sẻ: _ _ | Ngày: | Loại File: PDF | Số trang:73

12
lượt xem
6
download
 
  Download Vui lòng tải xuống để xem tài liệu đầy đủ

Giáo trình "Tiếng Anh chuyên ngành điện tử dân dụng (Nghề: Điện tử dân dụng - Trình độ: Cao đẳng hệ liên thông)" được biên soạn với mục tiêu giúp các em sinh viên đọc và hiểu được các khái niệm cơ bản trong chuyên ngành Điện - Điện tử bằng tiếng Anh; đọc và hiểu được các thiết bị điện, khí cụ điện, linh kiện điện tử bằng tiếng Anh; hiểu được một số thiết bị, ký hiệu điện điện tử bằng tiếng Anh.

Chủ đề:
Lưu

Nội dung Text: Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành điện tử dân dụng (Nghề: Điện tử dân dụng - Trình độ: Cao đẳng hệ liên thông) - Trường Cao đẳng nghề Cần Thơ

  1. TUYÊN BỐ BẢN QUYỀN Tài liệu này thuộc loại sách giáo trình nên các nguồn thông tin có thể được phép dùng nguyên bản hoặc trích dùng cho các mục đích về đào tạo và tham khảo. Mọi mục đích khác mang tính lệch lạc hoặc sử dụng với mục đích kinh doanh thiếu lành mạnh sẽ bị nghiêm cấm. 1
  2. LỜI GIỚI THIỆU Giáo trình Tiếng Anh chuyên ngành điện tử dân dụng là một trong những mô đun cơ sở của nghề Điện tử dân dụng được biên soạn dựa theo chương trình khung đã xây dựng và ban hành năm 2021 của trường Cao đẳng nghề Cần Thơ dành cho nghề Điện tử dân dụng trình độ Cao đẳng hệ liên thông. Nhóm biên soạn đã cố gắng cập nhật những kiến thức mới có liên quan đến nội dung chương trình đào tạo để phù hợp với mục tiêu đào tạo. Nội dung giáo trình được biên soạn với thời gian đào tạo 45 giờ gồm có: Chapter MH06-01: Install Sattlite Coax cables and electrical equipment Chapter MH06-02: Safety at work Chapter MH06-03: Install and check low voltage panel, medium voltage panel and control panel Chapter MH06-04: Electronic devices Chapter MH06-05: Basic Electronic Equipment in Circuits Chapter MH06-06: Basic Electronic Equipment in Use Chapter MH06-07: Computers Giáo trình này cũng là tài liệu tham khảo tốt cho các nghề Cơ điện tử, điện tử công nghiệp và điện dân dụng. . Cần Thơ, ngày tháng năm 2021 Tham gia biên soạn 1. Chủ biên: Đỗ Hữu Hậu 2. Nguyễn Tuấn Khanh 2
  3. MỤC LỤC TUYÊN BỐ BẢN QUYỀN...........................................................................................1 LỜI GIỚI THIỆU..........................................................................................................2 MỤC LỤC.....................................................................................................................3 4. Steps to install............................................................................................................ 4 CHAPTER 1: INSTALL SATELLITE COAX CABLES AND ELECTRIC EQUIPMENT................................................................................................................6 1. Vocabulary................................................................................................................. 6 2. Grammar....................................................................................................................7 3. Reading comprehension.............................................................................................8 4. Steps to install............................................................................................................ 9 5. Test the voltage of the cable....................................................................................13 CHAPTER 2: SAFETY AT WORK............................................................................15 1. Vocabulary............................................................................................................... 15 2. Grammar..................................................................................................................15 3. Reading comprehension...........................................................................................16 CHAPTER 3: INSTALL AND CHECK LOW VOLTAGE PANEL, MEDIUM VOLTAGE PANEL AND CONTROL PANEL..........................................................20 1. Vocabulary............................................................................................................... 20 2. Grammar..................................................................................................................21 3. Reading comprehension...........................................................................................22 CHAPTER 4: ELECTRONIC DEVICES....................................................................33 1. Vocabulary............................................................................................................... 33 2. Grammar..................................................................................................................34 3. Reading comprehension...........................................................................................35 CHAPTER 5: BASIC ELECTRONIC EQUIPMENT IN CIRCUITS.........................50 1. Vocabulary............................................................................................................... 50 2. Grammar..................................................................................................................50 3. Reading comprehension...........................................................................................52 CHAPTER 6: BASIC ELECTRONIC EQUIPMENT IN USE...................................60 1. Vocabulary............................................................................................................... 60 2. Grammar..................................................................................................................61 3. Reading comprehension...........................................................................................61 CHAPTER 7: COMPUTERS......................................................................................68 1. Vocabulary............................................................................................................... 68 2. Grammar..................................................................................................................68 3. Reading comprehension...........................................................................................69 REFERENCES............................................................................................................73 3
  4. GIÁO TRÌNH MÔN HỌC Tên môn học: TIẾNG ANH CHUYÊN NGÀNH ĐIỆN TỬ DÂN DỤNG Mã môn học: MH06 Vị trí, tính chất, ý nghĩa và vai trò của môn học: - Vị trí: Môn học Anh văn chuyên ngành Điện tử dân dụng là môn học bổ trợ trong danh mục các môn học, mô đun đào tạo nghề Điện tử dân dụng - Tính chất của môn học: Là môn học bắt buộc - Ý nghĩa và vai trò của môn học: + Môn học Tiếng Anh chuyên ngành Điện tử dân dụng là môn học bổ trợ trong danh mục các môn học, mô đun đào tạo nghề Điện tử dân dụng + Môn học này là giúp cho người học phát triển được kiến thức và kỹ năng cần thiết về sử dụng Tiếng Anh chuyên ngành để đọc, hiểu các tài liệu kỹ thuật trong lĩnh vực điện tử cũng như giao tiếp Tiếng Anh chuyên ngành trong môi trường làm việc tại doanh nghiệp. Mục tiêu của môn học: - Về kiến thức: + Đọc và hiểu được các khái niệm cơ bản trong chuyên ngành Điện- Điện tử bằng tiếng Anh + Đọc và hiểu được các thiết bị điện, khí cụ điện, linh kiện điện tử bằng tiếng anh + Hiểu được một số thiết bị, ký hiệu điện điện tử bằng tiến anh - Về kỹ năng: + Đọc được một số tiêu chuẩn kỹ thuật ứng dụng trong ngành điện điện tử dân dụng bằng tiếng anh + Đọc và hiểu được tài liệu tiếng anh trong lĩnh vực điện và điện tử dân dụng, có khả năng giao tiếp và sử dụng anh văn trong lĩnh vực điện - điện tử tự tin trong môi trường làm việc của doanh nghiệp - Năng lực tự chủ và trách nhiệm: Tự giác, tích cực, chủ động và hợp tác trong học tập Nội dung của môn học: Thời gian (giờ) Tổng Lý Thực hành, Số Tên chương, mục số thuyết thí nghiệm, Kiểm TT thảo luận, tra bài tập 1 Chapter 1: Install Sattlite Coax 9 6 3   cables and electrical equipment 1. Vocabulary 2 2     2. Grammar 1 1     3. Reading Comprehension 2 1 1   4. Steps to install 2 1 1   5. Test the voltage of the 2 1 1   cable 2 Chapter 2: Safety at work 6 5 1   1. Vocabulary  2 2     2. Grammar  1 1     4
  5. 3. Reading Comprehension  3 2 1   3 Chapter 3: Install and check low voltage panel, medium voltage 6 4 1 1 panel and control panel 1. Vocabulary 2  2     2. Grammar  1 1     3. Reading Comprehension  2 1 1   Test  1     1 4 Chapter 4: Electronic devices 6 5 1   1. Vocabulary 2 2     2. Grammar 1 1     3. Reading Comprehension 3 2 1   5 Chapter 5: Basic Electronic 6 4 1 1 Equipment in Circuits 1. Vocabulary 2 2     2. Grammar 1 1     3. Reading Comprehension 2 1 1   Test  1     1 6 Chapter 6: Basic Electronic 6 5 1   Equipment in Use 1. Vocabulary 2 2     2. Grammar 1 1     3. Reading comprehension 3 2 1   7 Chapter 7: Computers 6 4 1 1 1. Vocabulary  2 2     2. Grammar  1 1     3. Reading Comprehension  2 1 1   Test  1     1 Cộng 45 33 9 3 5
  6. CHAPTER 1: INSTALL SATELLITE COAX CABLES AND ELECTRIC EQUIPMENT Mã Chương MH06- 01 Giới thiệu: Nhằm đáp ứng yêu cầu sử dụng anh ngữ trong lĩnh vực điện tử, bài học này giúp cho người học có kiến thức và kỹ năng về anh ngữ để đọc và hiểu được các bước lắp đặt và đi dây cáp, kiểm tra và vận hành thử các thiết bị điện tử dâng dụng đồng thời cung cấp cho người học vốn thuật ngữ tiếng Anh chuyên ngành để người học có thể sử dụng trong môi trường làm việc tại doanh nghiệp nước ngoài và đọc các tài liệu tham khảo chuyên ngành điện tử bằng tiếng Anh. Mục tiêu của bài học: Sau khi học xong bài học này, sinh viên có khả năng sử dụng kiến thức và kỹ năng anh ngữ: - Đọc hiểu được các từ trong phương pháp lắp đặt thiết bị điện tử, cụ thể là cáp đồng trục và quy trình cơ bản lắp đặt bằng tiếng anh - Hiểu các từ vựng và phát âm chính xác các thuật ngữ chuyên ngành về các thiết bị điện tử dùng trong lĩnh vực dân dụng và quy trình lắp đặt cáp bằng tiếng anh - Ứng dụng thì hiện tại tiếp diễn để giao tiếp trong thực tế - Tự tin giao tiếp trong môi trường doanh nghiệp Nội dung chính: 1. Vocabulary Rule (n) : Quy tắc Clamp (n) : Cái kìm Installation (n) : Cách lắp đặt Route (v) : Định vị Regulation (n) : Quy định Staple (n) : Đinh móc U Recognize (v) : Nhận biết Rooftop (adj) : Trên mái Body (n) : Cơ quan Closet (n) : Buồng, kho Constraint (n) : Giới hạn Affix (v) : Gắn vào Procedure (n) : Quy trình Off air : Mặt đất Conformity (n) : Sự tuân thủ Mount (v) : Thiết lập Comply (v) : Tuân theo Snug bolt (n) : Tai bulong Coax (n) : Cáp đồng trục Finger tight : Vặn tay Tuner (n) : Bộ phận dò sóng Satellite (n) : Vệ tinh High definition (n) : Độ phân giải cao Diplexer (n) : Bộ phối hợp Antenna (n) : Ăng ten Alternativel (a) : Tương tự Receiver (n) : Máy thu Wrench (n) : Cờ lê DTV (n) : Digital TV Voltmeter (n) : Vôn kế Ground block (n) : Ròng rọc đáy Probe (n) : Đầu dò Permissible (adj) : Có thể Shielding (n) : Lớp chắn Screw (n) : Đinh vít Stud (n) : Mũ đinh, chốt Bus bar (n) : Thanh cái Fuse (v) : Cầu chì Cable tray (n) : Máng cáp Switch on/off (v) : Công tắc Support : Giá đỡ Turn on/off (v) Mở/ đóng Substation (n) : Trạm điện Transformer (n) : Mở/ đóng Transformer (n) : Máy biến thế Transformation : Máy biến thế Overload (n) : Quá tải of electricity (n) : Sự biến đổi Circuit (n) : Mạch điện Alternating điện năng Screwdriver (n) : Cái tua vít Current (n) : Xoay chiều 6
  7. Bolt (n) : Bu lông High voltage (n) : Dòng điện Nut (n) : Đai ốc Low voltage (n) Cao áp Coil (n) : Cuộn dây Backward (adv) : Hạ áp Put the plug in(v) : Cắm phích vào Nowadays (adv) : Ngược lại Shock (v) : Giật điện by; due to...; : Ngày nay to use; to employ (v) : Sử dụng because of... ; Bởi vì, do Electric energy (n) : Điện năng out of as; since; 2. Grammar 2.1 The Present Continuous Tense a. Structure The present continuous describes an action that takes place in the present and is still going on in the present. * Declarative Sentences Subject Auxiliary verb Verb + ing + + e.g. I/A dog etc. am/is / are e.g. working/going/making Example: I am reading a book. They are swimming in the sea. * Negative Sentences Subject Auxiliary verb + not Verb + ing + + e.g. I/A dog etc. am/is/ are + not e.g. working/going/making Examples He is not joking We aren't waiting for my uncle *Questions Auxiliary verb Subject Verb + ing + + Am / Is / Are e.g. I/A dog e.g. working/going/making Examples: Is she eating my cake now? Are they having the party on Friday or Saturday? b. Use We most often use the Present Continuous when we talk about something which is happening at the time of speaking (now, at the moment): Examples: Pamela is sleeping in the bedroom. The telephone is ringing! Present Continuous is also used to express current trends: Examples:   Fuel prices are rising constantly because of strong demand. On-line shopping is growing rapidly nowdays. Sometimes we use the Present Continuous to describe a planned action in the near future: Examples:   I'm leaving for Vienna tomorrow morning. We are having lunch at 12.30 o'clock 2.2 Exercises 7
  8. Put the correct verbs 1. It …………….(to rain) right now. 2. I……………..(to play)football on Saturdays. 3. They ……………(to play)football every Tuesday. 4. She ………………..(to learn) English at school (2 hours a week). 5. My girl friend………………..(to cook)in the kitchen now. 6. Maggy………………(to cook) for her grandmother on Sundays. 7. Billy ……………… (to love)Mary. 8. Billy and I ……………..(to like)Chinese food. 9. Billy's father……………….(to jog)in the park today. 10. Nicholas……………………(to read)a fantastic book, keep silent ! 11. Erik and Beth ……………….(to want) to go outside. 12. He ……………….(to play)on his computer this afternoon. 13. We ……………………(to eat) chicken wings at the moment: he is very hungry. 14. What………………………….(you /do) ?I'm sleeping.  2.3. Write the correct sentences a. Earn/work/hard/ money/they/to. →………………………………………………………………………… b. The/to /actor/become a/I / professional /train →………………………………………………………………………… c. Pass/ study/to/ hard /exam/ the/Luke →………………………………………………………………………… d. Look/they/their/for/in/now/mother/the/hospital →…………………………………………………………………………. e. a/she/find/job/good? →………………………………………………………………………… f. My/i/ sister/on /the/phone/my/talk/father →………………………………………………………………………… g. Time/ a/to/spend/they/lot/learn/of/English →………………………………………………………………………… h. Write/I /to/letter/my/parents →………………………………………………………………………… i. Me/my/continually /talk/boss/to →………………………………………………………………………… j.Live/brother/at/city/work/and/hue →………………………………………………………………………… 3. Reading comprehension Fig. 1.1: 3.1. General rules for installation 8
  9. In most countries, electrical installations shall comply with more than one set of regulations, issued by National Authorities or by recognized private bodies. It is essential to take into account these local constraints before starting the design. In so far as control procedures are respected, quality and safety will be assured only if: The initial checking of conformity of the electrical installation with the standard and regulation has been achieved. The electrical equipment comply with standards The periodic checking of the installation recommended by the equipment manufacturer is respected. 3.2. Equipment used to install Dish Mounting LNB Arm/Antenna Back Multi-Satellite Dish Reflector Hardware Assembly LNB Mounting Hardware Triple-head, Multi-Satellite LNB with built-in Multi-Switch for four Independent Outputs EZALIGN™ Mast Grounding Screw 7/16” Nut Driver Adjustable Wrench Screwdriver (Phillips) Magnetic Compass Electric Drill and Bit Fig. 1.2 4. Steps to install Select a quality RG6 (coax) cable for installation between the dish and each tuner. 9
  10. Fig. 1.3: Cable Since most Direct TV (DTV) DVRs and TiVOs have dual tuners, consider running two cables instead of just one. In the case of the DTV High Definition DVR or DTV High Definition TiVO, consider three cables if you wish to connect an “off air” antenna to receive local channels that are not available from DTV. If DVRs are not planned, installing one cable will supply a simple DTV receiver. Sat C, 110° with Converted Transponders # 8, #10, #12 Sat A, 101° Sat B, 119° with withTranspond Transponders ers # 1 to # 32 # 22 to # 32 Fig. 1.4: No trees, leaves, buildings can be in the line-of-sight between antenna and satellites. Fig. 1.5: 10
  11. Install a ground block in a convenient location anywhere between the dish and prior to entering the home. It is permissible to locate the ground block inside the home, but it should be as close to the point of entry as possible. If unable to purchase a ground block to accept all inputs and outputs, it will be required to add additional ground blocks as needed to accommodate all the connections. Install a #10 copper wire between the house ground point (ground rod, electric meter, etc.) and the grounding terminal screw of the new ground block. These two points must be connected together. Use a clamp designed for the purpose to connect the #10 wire to the house’s ground point. Do not under any circumstances disconnect or loosen existing ground connections to install the new #10 wire. Leave enough ground wire to “thread” through each ground block(s) ground terminal. Route the cable and secure with staples to the mounting surface. Securely tighten the ground terminal screw to the ground wire. Run coax cables from each of the dish's output terminals into one side of the ground block. Run a cable from any rooftop UHF/VHF/FM antenna (if desired) to the same side of the ground block as the dish coax. Run the same number of cables that were run into the ground block, between the ground block and a central location. A utility closet, a point near the telephone distribution block or electrical panel area is ideal. Label the coax cables “dish” or other meaningful manner. Be sure to label the coax from a roof top antenna if extended from the ground block. Run cables from each tuner to the central location. Affix labels to each of the cables - if two cables are connected to a single set top box, such as the case for a TiVO or DVR in a living room, label the cables “LR1” and the other “LR2” or some other meaningful term. Select a multiswitch by determining how many inputs and outputs are needed. The number of inputs equals the number of LNBs on the dish plus one. A dual LNB dish would require a three input multiswitch. The extra input is to mix in an “off air” antenna or CATV signal. The number of outputs of the multiswitch equals the number of tuners (not the number of receivers or set top boxes) in your system. A system of three set top boxes consisting of two DTV receivers and a DTV DVR or TiVO with two tuners would require a four output multiswitch. Of course, if you add another receiver later, you'll need a multiswitch that has additional outputs. Try to buy a multiswitch with enough extra outputs to allow your system to “grow”. Cascadable multiswitches can be installed “down line” from other multiswitches, but must be identified for that use. A “3X4” Multiswitch. It has two LNB (dish) inputs, a single ANT (antenna or cable) input and four RXn (receiver) outputs. Three inputs and four outputs - hence 3X4. Fig. 1.6: Multiswitches become more expensive as the number of inputs and outputs increase. DTV will install as many as needed free of charge when they add or change 11
  12. equipment such as receivers or antennas. It’s best to let DTV do this, but there is no reason why you can't if the cost is not an issue. Mount the multiswitch(es) and connect the dish coax cables to the dish input connector, and the antenna or Cable TV coax to the antenna input connector. Connect the coax cables from the receivers to the the multiswitch output connectors. Snug the connectors to “finger tight” for now. At the receiver end, connect coax cables(s) to each tuner input(s). The satellite cables connect to the satellite inputs - it does not matter which one. If you ran only one satellite cable, connect it to satellite input 1. If this is a location that will need an off air antenna input as well, instead of connecting a cable directly into the tuner, connect it to a “diplexer” input instead. The diplexer will have a diagram indicating satellite and UHF/VHF connections. The diplexer “satellite out” connects to the DTV receiver tuner, and the UHF/VHF can connect to the “antenna” or “CATV” input of the DTV set top box OR even an FM Stereo receiver. Fig. 1.7: Check picture quality at each location. Change channels to test both tuners for TiVOs and DVRs. Alternatively, use the receiver's set up pages to view signal strengths of each satellite and tuner. Check connections and hardware until satisfied. 12
  13. Securely tighten the coax connectors along each cable whereever they appear with a wrench, starting at the TV, receiver, multiswitch and ending at the ground block or dish. Do not over-tighten. 5. Test the voltage of the cable Disconnect the coaxial cable from the TV or cable box and position it for easy access. Set the voltmeter to read AC (alternating current) voltage. Touch one probe of the voltmeter to the center wire. At the same time, touch the other probe to the shielding, which will be the outside area that screws into the coaxial stud. Read the display on the multimeter to determine the voltage. Fig. 1.8: Những trọng tâm cần chú ý trong chương 1 - Các từ vựng về thiết bị điện tử dân dụng - Cấu trúc thì hiện tại tiếp diễn - Sử dụng thì hiện tại tiếp diễn Bài tập mở rộng và nâng cao Exercise 1: Complete the sentences using the words below periodic checking cable comply tuner equipment fourteen a. You have to …………… with the standards and regulations of electrical installation. b. You have to choose electric ………….. which complies with standards. c. You have to respect the …………… ……………. of the installation by the equipment manufacturer. d. There are ……….. steps to install satellite coax cables and electric equipment. e. The first step is to select a quality coaxial ………… for installation between the dish and each …………. Exercise 2: Answer the following questions a. Why do we have to run two cables instead of just one? ......................................................................................................................................... b. What do you have to connect an “offair” antenna for DTV? ......................................................................................................................................... c. What do you must do in the fourth step? ......................................................................................................................................... d. What do you have to consider if you want to a multiswtich? ......................................................................................................................................... e. What will you do at last step? ......................................................................................................................................... 13
  14. Exercise 3: Decide True or False a. Run coax cables from each of the dish's output terminals into one side of the ground block after run a cable from any rooftop UHF/VHF/FM antenna to the same side of the ground block as the dish coax. b. The function of the extra input is to mix in an “off air” antenna or CATV signal. c. The less number of inputs and outputs, the cheaper multiswitches will be. d. Connect the dish coax cables to the dish output connector. e. Use the receiver’s set up pages to view signal strengths of each satellite and tuner. Exercise 4: Match the ideas 1. If you ran only one satellite cable, a. you'll need a multiswitch that has additional 2. If the installation location need an outputs. off air antenna input, b. connect it to satellite input 1. 3. If you add another receiver later, c. instead of connecting a cable directly into 4. If the number of outputs of the the tuner, connect it to a “diplexer” input. multiswitch is 6, d. you will have to add additional ground 5. If unable to purchase a ground blocks as needed to accommodate all the block to accept all inputs and outputs, connections. e. the number of tuners in your system is 6 Exercise 5: Coversation Mimi: Hi, John! John: Hi, Mimi! How are you? Mimi: I’m fine. Thanks. And you? John: Fine. Thank you. How about your exam last Saturday? Mimi: Oh, it’s not really good. Are you installing the coax cables? John: Yes, I am. Mimi: How many steps are there? John: I think there are fourteen steps to install the coax cables for your TV. Mimi: Oh, it’s too much. How can you remember that? Which step are you installing in? John: It’s the twelfth step. I am finishing it three minutes later. Mimi: Really? It’s fantastic. Maybe I must ask you to install my cables in the future. John: Of course. Because you are my best girlfriend in my life. Mimi: Thanks for the good words. Oh, my mother is calling me. I must go home now. Bye, honey. John: Byebye my darling. Nội dung và phương pháp đánh giá chương 1 Nội dung: - Về kiến thức: + Số lượng từ vựng + Cấu trúc thì hiện tại tiếp diễn; sử dụng thì hiện tại tiếp diễn - Về kỹ năng: + Đọc hiểu + Đàm thoại - Về năng lực tự chủ và trách nhiệm: Tỉ mỉ, cẩn thận, chính xác. Phương pháp: - Kiến thức: Được đánh giá bằng hình thức kiểm tra viết, trắc nghiệm - Kỹ năng: Đánh giá kỹ năng đọc hiểu, đàm thoại - Về năng lực tự chủ và trách nhiệm: Đánh giá phong cách học tập 14
  15. CHAPTER 2: SAFETY AT WORK Mã chương MH06- 02 Giới thiệu: Trong kỹ thuật lắp đặt điện, điện tử, gia công cơ khí… vấn đề được đặt lên hàng đầu đó chính là an toàn trong quá trình làm việc. Trong chương này giúp cho người học có kiến thức và kỹ năng về anh ngữ để đọc hiểu các nguyên nhân xảy ra tai nạn điện, một số tai nạn thường gặp khi làm việc tại phân xưởng, nhà máy… Mục tiêu: Sau khi học xong bài học này, sinh viên có khả năng sử dụng kiến thức và kỹ năng anh ngữ: - Nắm được vốn từ vựng tiếng Anh chuyên nghề trong bài học. - Sử dụng câu mệnh lệnh, động từ khuyết thiếu viết nội qui an toàn. - Cách sử dụng chính xác các liên từ "because of, in addition, moreover". - Đọc hiểu các nội qui an toàn thông qua các biển báo. - Chủ động, tự giác trong học tập. Nội dung chính: 1. Vocabulary Complete the sentences below using these words. operate safety rules witness accidents protective clothing employees disciplinary eye protection injured investigated a. These ……………are designed for your protection as well as other people you will be working with. b. Supervisors should note initial details of the incident and contact EHS (Environment, Health and Safety) to schedule an interview with the…………. employee. c. ………..fall into two categories, serious and non-serious. d. All accidents should be ………………. e. This ……………… is designed to protect workers against the direct injury from a fire or electric shock. f. Wearing ………………. is required whenever and wherever potential eye hazards exist. g. Start and ………………….the engine in a well-ventilated area only. h. Many ………………… are quite enthusiastic when they start a new job. i. If you …………. a car accident and there is an injury, immediately call 911. j. ……………………action is sometimes necessary when an employee's behavior is negatively impacting his or her work, his or her coworkers' work, or the workplace. 2. Grammar 2.1. Language study: Making safety rules We can make safety rules in these ways: 1. Using an imperative. a. Wear protective clothing. b. Do not wear loose – fitting clothing. 2. Always / never are used to emphasize that the rule holds in all cases. a. Always wear protective clothing. b. Never wear loose – fitting clothing. 3. We can use a modal verb for emphasis. a. Protective clothing must be worn. b. Protective clothing should be worn. 15
  16. 4. Study this list of unsafe environmental conditions (hazards). Write safety rules to limit these hazards using the methods given above. For example: Inadequate lighting Lighting must be adequate. or Lighting should be adequate. a. uneven floors b. unguarded machinery c. untidy workbenches d. untidy workplaces e. badly maintained machinery f. carelessly stored dangerous materials g. inadequate ventilation h. damaged tools and equipment i. machinery in poor condition j. equipment used improperly k. equipment operated by untrained personnel l. apprentices working without supervision 2.2. Writing: Ways of linking ideas Because, because of, in addition, moreover, for example, for instance Linking words are used to link ideas when writing. They enable the writing to flow from one idea to the next in a logical and cohesive way. - Because and because of are both used to introduce reasons. Because is followed by a subject and a verb. Because of is followed by a noun or noun phrase. The accident happened because the operator was carelessness. The accident happened because of the operator’s carelessness. - In addition and moreover are used to add information to what has already been said. The accident happened because of the operator’s carelessness. In addition/Moreover, the supervisor was not present. - For example and for instance can be used completely interchangeably to introduce an example to illustrate what is being discussed. Suitable protection should be worn. For example/For instance, safety helmets should be used where there is a danger of falling objects. Combine these sentences using appropriate linking words from this unit. a. Many accidents happen. Workers’ carelessness. b. Safety gloves provide protection for the hands. They prevent burns. They reduce the danger of cuts. c. Safety shoes protect the feet against falling objects. They prevent the feet getting caught in machinery. d. Respirators should be worn in dusty conditions. Dust can damage the lungs. e. Awareness is important in chainsaw safety. Make sure that you are not under any medications and/or alcohol Using chainsaws requires a high degree of concentration. 3. Reading comprehension 3.1. Workshop Safety Rules 16
  17. 1. Wear protective clothing at all 6. Keep your workplace tidy. times. 7. The areas between benches and around 2. Avoid wearing loose-fitting clothes the machines must be kept clear or jewellery that may get caught in the 8. Tools should be put away when not in use machine. and any breakages and losses reported. 3. Always wear eye protection when 9. Have the power off when making any operating lathes, cutters, and grinders. adjustment. 4. Check guard(s) and make sure they 10. Machines should be cleaned after use. are in good working condition. 5. Do not operate a machine if a guard is missing or damaged. Accident investigation Whenever an accident occurs that results in an injury (medical case), damage of equipment and material, or both, prompt accident investigation by the immediate manager is required. A written preliminary investigation will be completed by the end of the particular shift or business day on which the accident occurred.In no event should there be a delay of more than 24 hours. Failure to comply with this requirement may subject the immediate manager to disciplinary action up to and including discharge.Without adequate accident investigation data the company may be subjected to costs, claims, and legal action for which it has no defence.As a minimum, the preliminary accident investigation report will include the following: Name, occupation, and sex of injured worker. Place and date/time of accident. Description of how the accident happened. Immediate causes of the accident – unsafe acts and unsafe conditions. Contributing causes – manager safety performance, level of worker training, inadequate job procedure, poor protective maintenance, etc. Witness(es) – name and department. Corrective action taken – when The employee who was injured and any employee(s) who witnessed the accident should be separately interviewed as soon as possible. A copy of the report must be submitted to the Manager – Human Resources for review. Another copy of the report is to be retained for a period of not less than the injured employee’s length of employment plus five (5) years. 3.2. Circle the best answer to each of the following questions a.. ……………… writes an accident investigation when an accident occurs that results in an injury, damage of equipment and material, or both. A. the general manager B. the marketing manager C. the immediate manager D. the project manager b. The brief report of an accident is not more than ………….. after the accident. A. 12 hours B. a day C. 24 hours D. B&C c. Failing to obey this requirement may make ……….. face disciplinary action up to and including discharge. A. the injured worker B. the witness(es) C. the immediate manager D. the supervisor d. Without adequate accident investigation data, who may be forced to pay costs, face compensation claims and legal actions? 17
  18. A. the company B. the immediate manager C. the injured worker D. the Human Resources Manager e. What will not be mentioned in the brief report? A. Name, occupation, and sex of the injured worker B. Place, time and causes of the accident C. Description of the accident, witness(es), and corrective action D. Name, occupation, and sex of the immediate manager f. When should the injured employee and the witness(es) be interviewed? A. One day after the accident B. Twelve hours after the accident C. As quickly as possible D. As late as possible g. How long is a copy of the report to be retained? A. For 5 years. B. For a period of the injured employee’s length of employment. C. For at least 5 years after the injured employee’s length of employment. D. For 5 years after the injured employee’s length of employment. h. It can be inferred from the passage that the preliminary accident investigation report is very ………….. A. important B. unimportant C. necessary D. A&C 3.3. Study this brief report of an accident In which points does it not meet company policy on reporting accidents? To Name Department & Location Date Manager Human Resources 17 May From Name Department & Location Tel .6200 D. Taylor Mech. Eng. Workshop Subject Preliminary Report, Accident, 12 May While turning a brass component on Tuesday, last week, Kenneth Oliver, machinist, received an injury to his eye. He was taken to the Eye Hospital where I understand he was operated on. I believe the accident was due to carelessness. Những trọng tâm cần chú ý trong chương 2 - Các từ vựng chuyên ngành về an toàn điện nơi làm việc - Cách sử dụng các liên từ "because of, in addition, moreover". Bài tập mở rộng và nâng cao Exercise 1: Complete the sentences heats explosion human body Torch voltages injuries a. Electrical ………….. can be caused by a wide range of voltages but the risk of injury is generally greater with higher …………. and is dependent upon individual circumstances. b. ……….. batteries can ignite flammable substances. c. A voltage as low as 50 volts applied between two parts of the …….. ……..causes a current to flow that can block the electrical signals between the brain and the muscles d. When an electrical current passes through the human body it ………….the tissue along the length of the current flow. e. Static electricity can cause a fire or …………..where there is an explosive atmosphere. 18
  19. Exercise 2: Answer the following questions a. Tell some types of injuries caused by electric current? b. What are the effects of electric shock? c. What is the consequence of the electric burn? d. Why do people get thermal burn? e. Tell some safety equipment which help people protect themselves? Exercise 3: Match the ideas 1. An RCD a. must also test the device at least every 2 years. 2. A competent person b. must be tested immediately after connection and at least every 3 months. 3. If the equipment is not safe to use c. the tag must warn people not to use the equipment. 4. If the equipment is safe to use d. if they get too near hot surfaces or if they are near an electrical explosion. 5. People can receive thermal burns e. the tag must show the date by which the equipment must be inspected and tested again; Exercise 4: Conversation Sue: Hi, Robert Robert: Hi, Sue. How’s everything? Sue: Well. Thanks. How about you? Robert: Fine, Thanks. Sue: Do you know what kinds of electric injuries do we usually get? Robert: Oh, I think there are alot. For example, , electrical burns, loss of muscle control, thermal burns. Sue: Right. And have you ever had electric shock? Robert: Yes, I have. It happened when I ironed my clothes last week. Sue: What’s a pity. So what did you do? Robert: Oh, I think I got lucky because I immediately pulled my fingers out. Sue: Lucky you. If not, I wouldn’t meet you any more. Robert: Are you kidding, my friend? Sue: Yes, I am. Any way, I am scary to hear that. Robert: Thank you. Nội dung và phương pháp đánh giá chương 2 Nội dung: - Về kiến thức: + Từ vựng chuyên ngành về an toàn điện nơi làm việc + Cách sử dụng các liên từ "because of, in addition, moreover". - Về kỹ năng: + Đọc hiểu + Đàm thoại - Về năng lực tự chủ và trách nhiệm: Tỉ mỉ, cẩn thận, chính xác. Phương pháp: - Kiến thức: Được đánh giá bằng hình thức kiểm tra viết, trắc nghiệm - Kỹ năng: Đánh giá kỹ năng đọc hiểu, đàm thoại - Về năng lực tự chủ và trách nhiệm: Đánh giá phong cách học tập 19
  20. CHAPTER 3: INSTALL AND CHECK LOW VOLTAGE PANEL, MEDIUM VOLTAGE PANEL AND CONTROL PANEL Mã bài MH06 - 03 Giới thiệu: Trong môi trường quốc tế hóa ngày nay, tiếng Anh giữ có vai trò đặc biệt quan trọng, đặc biệt là tiếng Anh chuyên ngành kỹ thuật nói chung, tiếng anh cho ngành điện tử dân dụng nói riêng. Nội dung bài học này cung cấp cho người học về kiến thức anh ngữ trong lĩnh vực lắp đặt tủ bảng điện hạ thế, trung thế, và tủ bảng điều khiển. Do đó, người học có thể sử dụng các thuật ngữ anh văn để đọc hiểu và nghiên cứu các tài liệu trong lĩnh vực điện có liên quan. Mục tiêu: Sau khi học xong bài học này, sinh viên có kiến thức và kỹ năng về sử dụng anh ngữ: - Đọc hiểu được các nguyên tắc, các bước lắp đặt bảng hạ thế, trung thế và bảng điều khiển - Phát âm chính xác các thuật ngữ chuyên ngành sử dụng trong lắp đặt bảng điện. - Nắm vững và áp dụng đúng sáu cấu trúc cơ bản trong tiếng Anh. - Tự tin hơn để giao tiếp trong môi trường doanh nghiệp - Đọc hiểu tài liệu tham khảo bằng tiếng anh trong lĩnh vực điện điện tử Nội dung chính: 1. Vocabulary Module (n) : Khối Snap (v) : Kẹp Data (n) : Dữ liệu Extension (n) : Độ giản Flexibility (n) : Tính linh hoạt Bracket (n) : Giá đỡ Assurance (n) : Sự đảm bảo Snip (v) : Cắt/kéo cắt tôn Low voltage (n) : Điện áp thấp Crimping (adj) : Gấp mép Outlet (n) : Nguồn ra Duplex (n) : Ghép đôi Broadband (n) : Dải băng rộng Plate (n) : Tấm kim loại Excess (n) : Độ dôi Gently (adv) : Nhẹ nhàng Breaker (n) : Bộ ngắt Adjust (v) : Điều chỉnh Knockouts (n) : Bộ tách Detection (n) : Dò tìm Bushings (n) : Bạc lót Vessel (n) Bể chứa Color-coded (n) : Có mã màu Feeder (n) : Cấp đầu vào Slot (n) : Khe Bus bar (n) : Thanh cái Punch (n) : Cái đột/đục Compartment (n) : Buồng/bể Trim (v) : Xén, tỉa Keypad (n) : Bàn phím Diagonal (adj) : Chéo, góc Security (n) An ninh Cutter (n) : Dao cắt/tiện Monitoring (adj) : Kiểm soát Surge protector (n) : Bộ chống xung Sensor (n) : Cảm biến Cap (n) : Bệ/nắp Dials (n) : Đĩa số Debris (n) : Mảnh vỡ Breach (v) : Nứt/ rạn Receptacle (n) : Ổ cắm điện Roam (v) : Chuyển vùng Fuse (n) : Cầu chì Button (n) : Nút nhấn Switch (n) : Công tắc Alarm (n) : Đèn báo Circuit breaker (n) : CB Cable lug (n) : Đầu cáp Medium voltage : Dây điện Terminal (n) : Đấu nối cáp wire (n) trung thế Diagram (n) : Sơ đồ đấu nối 20
ADSENSE

CÓ THỂ BẠN MUỐN DOWNLOAD

 

Đồng bộ tài khoản
2=>2